dc.creator | Ferreira, Charles de Almeida | |
dc.date.accessioned | 2019-06-18T20:35:45Z | |
dc.date.available | 2019-06-18T20:35:45Z | |
dc.date.issued | 2019-03-13 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/17037 | |
dc.description.abstract | The buildings destined to the education lack projects that consider the thermal comfort
of its users without high consumption of energy. This dissetation analyzes the effectiveness of
natural air conditioning strategies to improve the thermal comfort index of a classroom building.
They are: cross ventilation, Earth tubes, solar chimneys, brises, light shelf, shading with
vegetation, thermal inertia, thermal insulation, trombe wall and glass wall. The building is
located in the bioclimatic zone 2, located at the Universidade Federal de Santa Maria, on the
campus of Cachoeira do Sul. The analyzes were performed by means of computer simulation
to the EnergyPlus program. The different techniques were simulated in individual and
composite alternatives. First the thermal flows and the percentage of thermal comfort of the
original design were measured. From this information the effectiveness of the insertion of
different natural climatization strategies in the improvement of the thermal comfort conditions
of the building under study was tested. The best level of thermal comfort was obtained with the
following strategies: shading with vegetation on the east and west facades, white paint on
opaque closures (decrease in absortance), increase in thermal inertia, shading with vegetation
perpendicular to the north facade, cross ventilation and use of double glazing in classrooms,
reaching a percentage of 88.58%. The lower heat discomfort resulted when shadowing
vegetation on the east and west facades, white wall (decrease of the absortance), increased
thermal inertia, vegetation shading perpendicuar the north facade, use of double glazing in
classrooms with the technique of natural ventilation of the Earth tubes (flow 0.4251m³ / s),
obtaining an index of 3.97%. It was concluded that the natural air conditioning strategies
applied in classrooms in the studied region are effective for increasing the level of comfort
thermal and that when added they have better results, justifying their use in projects with similar
themes. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Comportamento térmico | por |
dc.subject | Conforto térmico | por |
dc.subject | Climatização natural | por |
dc.subject | Simulação térmica | por |
dc.subject | Salas de aula | por |
dc.subject | Thermal behavior | eng |
dc.subject | Thermal comfort | eng |
dc.subject | Natural air conditioning | eng |
dc.subject | Thermal simulation | eng |
dc.subject | Classrooms | eng |
dc.title | Eficácia das técnicas de climatização natural em um prédio de salas de aula: estudo de caso campus UFSM – CS | por |
dc.title.alternative | Effectiveness of natural air conditioning techniques in a building of classrooms: case study campus UFSM-CS | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Os edifícios destinados ao ensino carecem projetos que considerem relevantes o conforto
térmico de seus usuários sem um alto consumo de energia. Este trabalho analisa a eficácia de
estratégias de climatização natural para melhorar o índice de conforto térmico de um prédio de
salas de aula. São elas: ventilação cruzada, dutos enterrados, chaminés solares, brises, estantes
de luz, sombreamento com vegetação, inércia térmica, isolamento térmico, parede trombe e
parede de vidro. O prédio está situado na zona bioclimática 2, localizado na Universidade
Federal de Santa Maria, no Campus de Cachoeira do Sul. As análises foram realizadas por meio
de simulação computacional com o programa EnergyPlus. As diversas técnicas foram
simuladas em alternativas individuais e compostas. Primeiro foram medidos os fluxos térmicos
e o percentual de conforto térmico do projeto original. A partir dessas informações foi testada
a eficácia da inserção de diferentes estratégias de climatização natural na melhoria das
condições do conforto térmico da edificação em estudo. O melhor nível de conforto térmico
para foi obtido com as seguintes estratégias reunidas: sombreamento com vegetação nas
fachadas leste e oeste, pintura branca nos fechamentos opacos (diminuição da absortância),
aumento da inércia térmica, sombreamento com vegetação perpendicular a fachada norte,
ventilação cruzada e utilização de vidros duplos nas salas de aula, atingindo um percentual de
88,58%. O menor desconforto por calor resultou quando simulados juntos sombreamento com
vegetação nas fachadas leste e oeste, parede branca (diminuição da absortância), aumento da
inércia térmica, sombreamento com vegetação perpendicuar a fachada norte, utilização de
vidros duplos nas salas de aula com a técnica de ventilação natural dos dutos enterrados (vazão
0,4251m³/s) obtendo um índice de 3,97%. Concluiu-se que as estratégias de climatização
natural, aplicadas em prédios de salas de aula na região estudada, são eficazes para o aumento
do nível de conforto térmico e que quando somadas elas têm melhores resultados, justificando
a sua utilização nos projetos com temática semelhante. | por |
dc.contributor.advisor1 | Santos, Joaquim Cesar Pizzutti dos | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6591314076760539 | por |
dc.contributor.referee1 | Santos, Ísis Portolan dos | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6044616240941209 | por |
dc.contributor.referee2 | Cunha, Eduardo Grala da | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/0959256350186452 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/1950391736700597 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Engenharia Civil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Engenharia Civil | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Tecnologia | por |