dc.creator | Camillo, Cintia Moralles | |
dc.date.accessioned | 2019-06-24T11:54:57Z | |
dc.date.available | 2019-06-24T11:54:57Z | |
dc.date.issued | 2019-01-07 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/17060 | |
dc.description.abstract | The present study was carried out within the framework of the Network Educational Technologies Management line of the Postgraduate Program in Educational Network Technologies (PPGTER) of the Federal University of Santa Maria (UFSM). The objective of this study was to map the Educational Informatics Laboratories (LIEs) with regard to their existence and use as pedagogical support in the field education schools in the city of Santa Maria / RS, coordinated by the 8th Regional Educational Coordination (CRE). As for the methodology, this research is a qualitative and quantitative case study. Its technique includes the extensive direct observation carried out through questionnaires applied to the directive team, to the educators and students of the 8th CRE field schools. The collected data were categorized, compiled and had statistical treatment, in order to respond to the yearnings. The results showed that the LIEs are little used by the lack of computers, the internet signal is very weak and there is no maintenance of the computers. It was found that both educators and students access social networks daily, but they do not have knowledge about educational technologies. The presented dissertation generated as products the text presented here, since it is in the line of management, as well as based on the personal motivation of the researcher, it was proposed a notebook of pedagogical practices and the use of TDIC. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Escolas rurais | por |
dc.subject | Tecnologias | por |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Recursos tecnológicos | por |
dc.subject | Comunidade campesina | por |
dc.subject | Rural schools | eng |
dc.subject | Technologies | eng |
dc.subject | Education | eng |
dc.subject | Technological resources | eng |
dc.subject | Peasant community | eng |
dc.title | Mapeamento e utilização dos laboratórios de informática educacionais nas escolas do campo da 8ª CRE | por |
dc.title.alternative | Mapping and using educational computer laboratories in the schools of the 8th CRE rural | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | O presente estudo desenvolvido no âmbito da linha de pesquisa Gestão de Tecnologias Educacionais em Rede, do Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede (PPGTER) da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Objetivou mapear os Laboratórios de Informática Educacionais (LIEs) no que diz respeito a existência e utilização como apoio pedagógico nas escolas da Educação do Campo na cidade de Santa Maria/RS, coordenadas pela 8ª Coordenadoria Regional Educacional (CRE). Quanto a metodologia esta pesquisa é um estudo de caso de cunho qualitativo e quantitativo, sua técnica compreende a observação direta extensiva realizada por meio de questionários aplicados para a equipe diretiva, para os educadores e educandos das escolas do campo da 8ª CRE. Os dados coletados foram categorizados, compilados e tiveram tratamento estatístico, com a finalidade de responder os anseios. Os resultados mostraram que os LIEs são pouco utilizados pela carência de computadores, o sinal de internet é muito fraco e não há manutenção dos computadores. Constatou-se que tanto educadores como educandos acessam as redes sociais diariamente, porém não possuem conhecimento sobre tecnologias educacionais. A dissertação de mestrado apresentada gerou como produtos o próprio texto aqui apresentado, visto que a mesma se encontra na linha de gestão, bem como baseando-se na motivação pessoal da pesquisadora, propôs-se um caderno de práticas pedagógicas e o uso das TDIC. | por |
dc.contributor.advisor1 | Medeiros, Liziany Müller | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1486004582806497 | por |
dc.contributor.referee1 | Botega, Marcia Palma | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6041826248335013 | por |
dc.contributor.referee2 | Cancelier, Janete Webler | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/7710315647430813 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/0169085366614773 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |