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dc.creatorCosta, Nathália Drey
dc.date.accessioned2020-11-11T10:28:16Z
dc.date.available2020-11-11T10:28:16Z
dc.date.issued2017-01-30
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/20134
dc.description.abstractThis dissertation is an investigation into the self-representation of Senegalese diasporic identity through the social uses of the internet by migrating subjects in contemporary Brazil. It aims to comprehend the new migration flows into Brazil and the media representations thereof by means of a theoretical and methodological framework that draws on notions of the social uses of media (viz. the internet) as well as on conceptualisations on identity/difference, representation, and migration (within the theoretical framework of British and Latin American cultural studies). This study uses methodological tools that allow for direct contact with migrating subjects by combining in-person interviews with the observation of their profiles on a social network (namely Facebook, as this was the most used platform identified during the exploratory stage of this research) and focuses on the self-representation of Senegalese diasporic identities. Based on two such aspects of observation in terms of the representation of Senegalese diasporic identity, what follows is a reflection on the appropriation of media space by migrants as well as on the creation of new ones. The main uses that subjects make of the internet via social networks are thus: educational, such as for learning Portuguese and studying the legislation by means of apps or for sharing information about the African continent; supportive, overcoming physical barriers and reaching migrants’ networks all over the country that converge online through social networks; and mediatic, inasmuch as it fills the gaps left by traditional media in reference to their products about Senegalese migration. The latter of which is evidence of the creation of networks that will frequently transcend the disclosure of information by traditional media, ultimately generating a constant use of the internet to share diverse information, therefore complementing the web diaspora of Senegalese living in Brazil.eng
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectMigraçõespor
dc.subjectRepresentação midiáticapor
dc.subjectSenegalpor
dc.subjectWebdiásporapor
dc.subjectUsos sociais dos meiospor
dc.subjectIdentidadespor
dc.subjectMigrationseng
dc.subjectMedia representationeng
dc.subjectWebdiasporeeng
dc.subjectSocial uses of the mediaeng
dc.subjectIdentitieseng
dc.titleMídias e migrações: a representação de si e a representação midiática da identidade senegalesa em diásporapor
dc.title.alternativeMedia and migration: representation and midiatic representation of senegalese identity in diasporeeng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoEsta dissertação se propôs a investigar a autorrepresentação da identidade senegalesa em diáspora a partir dos usos sociais da internet por sujeitos migrantes no contexto brasileiro contemporâneo. Buscamos compreender os novos fluxos migratórios ambientados no Brasil e as representações midiáticas através de um percurso teórico- metodológico acerca das noções de usos sociais dos meios (neste caso, da internet), além das conceituações a respeito de identidade/diferença, representações e migrações (a partir do aporte teórico dos estudos culturais britânicos e latino-americanos). Realizamos uma combinação de procedimentos metodológicos que possibilitassem a aproximação ao sujeito migrante combinando entrevistas presenciais com a observação online dos perfis desses migrantes na rede social online Facebook (por ser a plataforma digital que, segundo nossa observação exploratória, é a mais usada pelos migrantes), focando na autorrepresentação das identidades senegalesas em diáspora. Diante desses dois eixos de observação a respeito da representação da identidade senegalesa em diáspora, buscamos refletir sobre a apropriação do espaço midiático pelos migrantes, bem como a criação de novos espaços de mídia. Sendo assim, desenvolvemos como hipótese a noção de que a representação da identidade senegalesa pode levar tanto à manutenção de estereótipos baseados nas diferenças (culturais, étnicas, religiosas, entre outras) quanto à promoção de aproximações interculturais que superem alguns problemas ligados à cidadania. Através desta pesquisa, identificamos categorias de representação (através das entrevistas e observações) que geraram reflexões a respeito da relação entre a webdiáspora e a autorrepresentação da identidade senegalesa em experiência migratória.por
dc.contributor.advisor1Brignol, Liliane Dutra
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5983909606938283por
dc.contributor.referee1ElHajji, Mohammed
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1461763145344845por
dc.contributor.referee2Rosa, Rosane
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/5511703487828247por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1330628069162610por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentComunicaçãopor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Comunicaçãopor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOpor
dc.publisher.unidadeCentro de Ciências Sociais e Humanaspor


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