Show simple item record

dc.creatorLorenzoni, Lauren Peres
dc.date.accessioned2021-01-23T10:39:14Z
dc.date.available2021-01-23T10:39:14Z
dc.date.issued2019-02-27
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/20269
dc.description.abstractUniversities are the main responsible for generating knowledge and for scientific and technological progress to occur, it is necessary for them to create and improve the procedures for transferring the knowledge developed to society. Therefore, there is a need to value the technologies developed by means of a specific method that is capable to assisting in the process of technology transfer in universities. Thus, the general objective of the research is to propose a methodology for technological valuation in universities, that it be adaptable to the different areas of knowledge of these institutions. In the methodology, there are two major phases: the first, to measure the qualitative aspects and the second, to measure the quantitative aspects of the technologies developed in universities. In order to measure the qualitative aspects relevant to the technological valuation, which are technological maturity, market potential and institutional approach, a method was developed using Fuzzy logic, because this method allows the use of the knowledge of a Nucleus of Technological Innovation (NTI), with great expertise and later dissemination to other NTIs, with less experience in technological valuation. The result of the qualitative analysis influences the choice of the quantitative valuation method, as well as allows the measurement of non-systematic risk, which is one of the most complex and challenging points in the valuation, which, in addition to the systematic risk, calculated according to Capital Asset Pricing Model (CAPM), results in the rate of return of the technology, directly impacting its valuation. For the quantitative aspects, the usual valuation methods are used and widely discussed in the existing literature, which are costs, market, discounted cash flow and theory of real options. Therefore, the greatest contribution of the research is the methodology developed, which allows to measure the rate of return that the technology has the potential to offer, based on the risks associated with the technology and the market in which it is inserted. It is added the possibility of NIT to carry out a previous analysis of the technology, with subsidies for the elaboration of a proposal with the most convenient commercialization strategy for the technology, as well as the form of more adequate remuneration. Moreover, the qualitative assessment can provide subsidies to NTIs when defining whether a technology should be protected and its protection strategy, it being this phase optimized with the development of a web system.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectValoração tecnológicapor
dc.subjectTransferência de tecnologiapor
dc.subjectUniversidadespor
dc.subjectMetodologia de valoração tecnológicapor
dc.subjectLógica fuzzypor
dc.subjectFuzzy logiceng
dc.subjectMethodology for technological valuationeng
dc.subjectTechnological valuationeng
dc.subjectTechnology transfereng
dc.subjectUniversitieseng
dc.titleMetodologia para valoração tecnológica em universidadespor
dc.title.alternativeMethodology for technological evaluation in universitieseng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoAs universidades são as principais responsáveis pela geração de conhecimento e, para que ocorra o avanço científico e tecnológico, é necessário que estas criem e aprimorem os procedimentos para transferir o conhecimento desenvolvido para a sociedade. Assim, origina-se a necessidade de valorar as tecnologias desenvolvidas por meio de um método específico capaz de auxiliar no processo de transferência de tecnologia nas universidades. Dessa forma, o objetivo geral da pesquisa é propor uma metodologia para valoração tecnológica em universidades, para que esta seja adaptável às diversas áreas do conhecimento dessas instituições. Na metodologia, existem duas grandes fases: a primeira, de mensuração dos aspectos qualitativos e a segunda, de mensuração dos aspectos quantitativos das tecnologias desenvolvidas em universidades. Para mensurar os aspectos qualitativos relevantes para a valoração tecnológica, que são maturidade tecnológica, potencial mercadológico e abordagem institucional, foi desenvolvido um método utilizando a lógica Fuzzy, pois esse método permite a utilização do conhecimento de um Núcleo de Inovação Tecnológica (NIT), com grande expertise e posterior disseminação a outros NITs, com menos experiência na valoração tecnológica. O resultado da análise qualitativa influencia a escolha do método quantitativo de valoração, bem como possibilita a mensuração do risco não sistemático, que é um dos pontos mais complexos e desafiantes na valoração, o qual, somando-se ao risco sistemático, calculado conforme Capital Asset Pricing Model (CAPM), resulta na taxa de retorno da tecnologia, impactando diretamente na sua valoração. Para os aspectos quantitativos, são utilizados os métodos de valoração usuais e amplamente abordados na literatura existente, os quais são custos, mercado, fluxo de caixa descontado e teoria das opções reais. Portanto, a maior contribuição da pesquisa é a metodologia desenvolvida, que permite mensurar a taxa de retorno que a tecnologia tem potencial de oferecer, com base nos riscos associados à tecnologia e ao mercado em que se insere. Acrescenta-se a possibilidade do NIT realizar uma análise prévia da tecnologia, com subsídios para a elaboração de uma proposta com a estratégia de comercialização mais conveniente para a tecnologia, bem como a forma de remuneração mais adequada. Além disso, a avaliação qualitativa pode fornecer subsídios aos NITs no momento de definir se uma tecnologia deve ser protegida e a sua estratégia de proteção, sendo essa fase otimizada com o desenvolvimento de um sistema web.por
dc.contributor.advisor1Siluk, Julio Cezar Mairesse
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8315298509051752por
dc.contributor.advisor-co1Marchesan, Tiago Bandeira
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2318413245910780por
dc.contributor.referee1Hey, Hélio Leães
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8993475915541103por
dc.contributor.referee2Santos, Marli Elizabeth Ritter dos
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/2481240877863956por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1852442822016692por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentEngenharia de Produçãopor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Engenharia de Produçãopor
dc.subject.cnpqCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAOpor
dc.publisher.unidadeCentro de Tecnologiapor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

O Manancial - Repositório Digital da UFSM utiliza a versão 6.3 do software DSpace.
Av. Roraima, 1000. Cidade Universitária "Prof. José Mariano da Rocha Filho".
Bairro Camobi. CEP: 97.105-900. Santa Maria, RS, Brasil.