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dc.contributor.advisorLanzanova, Thompson Diordinis Metzka
dc.creatorFreitas, Cassio Rocha de
dc.date.accessioned2021-02-10T18:16:28Z
dc.date.available2021-02-10T18:16:28Z
dc.date.issued2020-10-09
dc.date.submitted2020-10-09
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/20325
dc.description.abstractThe Continuously Variable Transmission concept is defined for allowing the exploration of a determined point of interest (usually best performance or fuel consuption) developed by the engine over a speed range through the continuous variation of its transmission drive ratios. Since this task is commonly accomplished by, among others, a flexible member, the CVT ends up performing lower values of mechanical transmission efficiency, and since in the Baja SAE category all Briggs & Stratton 10 HP engines are standard by rule and therefore not allowed to be tuned by the teams, the most powerful drivetrain is the one that best delivers its engine power to the wheels. In order to enable the performance analysis and comparison between the Bombaja UFSM’s prototype (BJ16) current CVT transmission and a 3-speed sequential gearbox transmission at the very same car, it has been developed a numerical model which simulates the vehicle longitudinal dynamics and enables the user to behold and compare how the new concept would perform over the actual vehicle. Once the results have been compared and verified by overlapping the model results with a comercial lap timing software (OptimumLap) and actual testing results, it was defined the proper transmission drive ratios for a 3-speed sequential gearbox and compared the two transmission concepts performance at BJ16. The results achieved in this project evidence the advantages of replacing the CVT transmission with the new fixed ratio concept at the conditions here analyzed, showing substantial perfornance improvements in tests that recquire longitudinal performance capabilities such as acceleration, which the elapsed time was reduced from 4.75 to 4.32 seconds, as well as a traction test, proving the BJ16 ability and reliability while towing a truck over the old CVT concept, being able to accomplish the task in the most of its speed range in first gear.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectDinâmica longitudinalpor
dc.subjectModelagem numérica computacionalpor
dc.subjectContinuously variable transmissioneng
dc.subjectTransmissãopor
dc.subjectLongitudinal dynamicseng
dc.subjectNumerical modellingeng
dc.subjectLap time simulationeng
dc.subjectTransmissioneng
dc.subjectDrivetraineng
dc.titleAnálise de desempenho e substituição de um câmbio CVT por câmbio de relações fixas de 3 velocidades para protótipo do tipo BAJA SAE por meio de modelagem numérica computacionalpor
dc.title.alternativePervormance analysis of a new 3-speed sequential gearbox for replacing the current CVT transmission of a BAJA SAE protoype through computational modellingeng
dc.typeTrabalho de Conclusão de Curso de Graduaçãopor
dc.degree.localSanta Maria, RS, Brasilpor
dc.degree.graduationEngenharia Mecânicapor
dc.description.resumoO câmbio CVT (Continuously Variable Transmission) é caracterizado por permitir a exploração de um determinado ponto de interesse (de maior eficiência ou de maior potência, por exemplo) do motor sobre uma faixa de velocidade por meio da variação contínua da relação de transmissão. Por se tratar de uma transmissão de potência em geral por elemento flexível, o câmbio CVT acaba por apresentar uma eficiência de transmissão significativamente baixa, e uma vez que na categoria Baja SAE os motores Briggs & Stratton 10 HP são padronizados por regulamento para todas as equipes, o protótipo mais potente é aquele que desperdiça menos potência. Para que fosse possível a análise de desempenho do protótipo BJ16 da equipe Bombaja UFSM, foi desenvolvido um modelo numérico computacional que permitiu prever o comportamento do veículo com um novo conceito de câmbio de múltiplas velocidades e relações fixas e então propor melhorias para o sistema. Uma vez comprovada a equivalência dos resultados do modelo com os de um software comercial de simulação de tempo de volta (OptimumLap) e testes empíricos, foi realizado o escalonamento das relações de transmissão de um câmbio de relações fixas de 3 velocidades e feita a análise e comparação de desempenho entre os dois conceitos. Os resultados obtidos demonstraram as vantagens na substituição do conceito de câmbio CVT por um câmbio de relações fixas nas condições analisadas, demonstrando ganhos significativos de performance em condições que colocam o desempenho do BJ16 à prova, como a redução do tempo de aceleração em 30 metros de 4.75 para 4.32 segundos bem como a confiabilidade e capacidade do protótipo em provas de tração, em que o veículo se mostrou capaz de tracionar a carga equivalente à uma picape de 2035 kg em praticamente toda sua faixa de velocidades em primeira marcha.por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.subject.cnpqCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICApor
dc.publisher.unidadeCentro de Tecnologiapor


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