dc.creator | Patias, Bhianca Conterato | |
dc.date.accessioned | 2021-04-15T14:13:33Z | |
dc.date.available | 2021-04-15T14:13:33Z | |
dc.date.issued | 2018-09-13 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/20589 | |
dc.description.abstract | This research deals with the Traditional Games as a playful manifestation expressed culturally
and historically, related to the High School of Basic Education. It aims to analyze the
pedagogical experiences developed with the Traditional Games as content of the curriculum
component Physical Education in High School. More specifically, it aims to carry out
pedagogical experiences with the Traditional Game in Secondary School and to understand
the conception of the students and the teacher regent of the class, from the pedagogical
experience with Traditional Games in Physical School Education (EFE). The research was
carried out in a State school of the Municipality of Jaguari, in the interior of Rio Grande do
Sul, with classes of 1st, 2nd and 3rd years of High School, through a participant research, with
data collection from daily field, interview with the class teacher and focus group with the
students. After data collection, transcription and analysis were performed. We have identified
through the field and bibliographical research that the Traditional Games are still few used as
content of EFE mainly in high school, whose predominance is sports. Nevertheless, the
research demonstrated the effective possibility of developing them in EFE in High School, as
new contents, evidencing that the Traditional Games promote knowledge, cooperation, union
among colleagues, and awaken joy, laughter, and will to play more and again | eng |
dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Jogos tradicionais | por |
dc.subject | Educação física escolar | por |
dc.subject | Ensino médio | por |
dc.subject | Traditional games | eng |
dc.subject | Physical education | eng |
dc.subject | High school | eng |
dc.title | O jogo tradicional nas aulas de Educação Física no ensino médio: experiências pedagógicas | por |
dc.title.alternative | The traditional game in the class of Physical Education in high school: pedagogical experiences | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta pesquisa trata dos Jogos Tradicionais como manifestação lúdica expressa culturalmente e
historicamente, relacionados ao Ensino Médio da Educação Básica. Objetiva analisar as
experiências pedagógicas desenvolvidas com os Jogos Tradicionais como conteúdo do
componente curricular Educação Física no Ensino Médio. Mais especificamente, visa realizar
experiências pedagógicas com o Jogo Tradicional no Ensino Médio e compreender a
concepção dos alunos e da professora regente da turma, a partir da experiência pedagógica
com Jogos Tradicionais na Educação Física Escolar (EFE). A pesquisa foi realizada em uma
escola Estadual do Município de Jaguari, interior do Rio Grande do Sul, com turmas do 1°,2°
e 3° anos do Ensino Médio, através de uma pesquisa participante, com coleta de dados a partir
de diário de campo, entrevista com a professora da turma e grupo focal com os alunos. Após
coleta de dados foi realizado transcrição e analise dos mesmos. Identificamos por meio da
pesquisa bibliográfica e de campo que os Jogos Tradicionais ainda são poucos utilizados
como conteúdo da EFE principalmente no ensino médio, cuja predominância são os esportes.
Não obstante, a pesquisa demonstrou a possibilidade efetiva de desenvolvê-los na EFE no
Ensino Médio, como novos conteúdos, evidenciando que os Jogos Tradicionais promovem o
conhecimento, a cooperação, a união entre os colegas, além de despertar alegria, risos, e
vontade de Jogar mais e de novo. | por |
dc.contributor.advisor1 | Marin, Elizara Carolina | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6076371969892407 | por |
dc.contributor.referee1 | Sagrillo, Daniele Rorato | |
dc.contributor.referee2 | Gomes-da-Silva, Pierre Normando | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2892280671940219 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação Física | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação Física | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação Física e Desportos | por |