Show simple item record

dc.creatorVasconcellos, Renata Nasinhaka Tex de
dc.date.accessioned2021-07-27T18:20:00Z
dc.date.available2021-07-27T18:20:00Z
dc.date.issued2021-01-25
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/21617
dc.description.abstractThis dissertation is part of the research line on Teacher Education for Professional and Technological Education of the Graduate Program in Professional and Technological Education at the Federal University of Santa Maria. The research aims to study women teachers in professional education in the courses of the Santa Maria Industrial Technical School (CTISM). Initially, a conceptual discussion about gender is presented, linked to the historical and socio-cultural context of the construction of symbology concerning the figure of the woman, aiming to understand the origin of the paradigms built around gender relations and the representative figure of the woman. The professional education approach takes place within the Brazilian historical context, covering the legal, curricular and training spheres. This is a case study using the qualitative method, based on content analysis (BARDIN, 2016) of the data collected through a questionnaire, applied to teachers of professional education at CTISM. To infer about perceptions regarding gender relations, the presence and performance of women teachers in professional education, as well as the influence of gender in the construction of teacher identity. The results of this study demonstrate that the gender discussion is marked by the subjects’ place of speech, influenced by symbolic and social constructions, built by agents and institutions within a society constituted on the oppressive roots represented by patriarchy-racism-capitalism. The social contribution of this work consists in the search for a more just and egalitarian society since it proposes to analyze the real gender relations within an environment of professional education culturally belonging to and for men.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectEducação profissionalpor
dc.subjectGênero e mulherespor
dc.subjectRelações de gêneropor
dc.subjectProfessional educationeng
dc.subjectGender and womeneng
dc.subjectGender relationseng
dc.titleExistência e permanência: um estudo das mulheres na educação profissional e tecnológicapor
dc.title.alternativeExistence and permanence: a study of women in professional and technological educationeng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoEssa dissertação insere-se na linha de pesquisa de Formação Docente para a Educação Profissional e Tecnológica do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Maria. A pesquisa destina-se ao estudo das mulheres docentes na educação profissional nos cursos do Colégio Técnico Industrial de Santa Maria (CTISM). Inicialmente, apresenta-se uma discussão conceitual sobre gênero, atrelada ao contexto histórico e sociocultural da construção dos simbólicos no que diz respeito à figura da mulher, visando entender a origem dos paradigmas construídos em torno das relações de gênero e da figura representativa da mulher. A abordagem da educação profissional ocorre dentro do contexto histórico brasileiro, contemplando as esferas legais, curriculares e formativas. Trata-se de um estudo de caso pelo método qualitativo, baseado na análise de conteúdo (BARDIN, 2016) dos dados coletados por meio de questionário, aplicado aos docentes da educação profissional do CTISM. No intuito de inferir sobre as percepções a respeito das relações de gênero, à presença e à atuação das mulheres docentes na educação profissional, bem como à influência do gênero na construção da identidade docente. Os resultados deste estudo demonstram que a discussão de gênero é marcada pelo lugar de fala dos sujeitos, influenciado pelas construções simbólicas e sociais, construídas por agentes e instituições dentro de uma sociedade constituída sobre as raízes opressoras representadas pelo patriarcado-racismo-capitalismo. A contribuição social deste trabalho consiste na busca de uma sociedade mais justa e igualitária, na medida em que se propõe analisar as reais relações de gênero dentro de um ambiente de formação profissional culturalmente pertencente ao e para os homens.por
dc.contributor.advisor1Pereira, Ascísio dos Reis
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9916588298312326por
dc.contributor.advisor-co1Paixão, Marcia Eliane Leindcker da
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6024105249647787por
dc.contributor.referee1Barin, Cláudia Smaniotto
dc.contributor.referee2Cunha, Teresa
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5283802060041940por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentEducaçãopor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológicapor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.publisher.unidadeColégio Técnico Industrial de Santa Mariapor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

O Manancial - Repositório Digital da UFSM utiliza a versão 6.3 do software DSpace.
Av. Roraima, 1000. Cidade Universitária "Prof. José Mariano da Rocha Filho".
Bairro Camobi. CEP: 97.105-900. Santa Maria, RS, Brasil.