dc.creator | Benetti, Gustavo | |
dc.date.accessioned | 2021-11-04T12:20:32Z | |
dc.date.available | 2021-11-04T12:20:32Z | |
dc.date.issued | 2020-08-21 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/22703 | |
dc.description.abstract | The search, complexity and management of information in the public health area involve a
variety of questions and needs to be observed, such as: secrecy, image disclosure, honor,
research, as it is known that health institutions must have control differentiated and aligned with
the Access to Information Law (LAI) on these issues. Thus, there is a need for strategies that
meet these demands for both professionals and patients and that comply with relevant
legislation and ensure transparency in their actions. The work is a research with emphasis on
information management in health services, from the perspective of LAI, specifically in the
Sector of Regulation and Evaluation in Health of the Hospital Universitário de Santa Maria
(HUSM, RS). The study aimed to confront the theory with the practice of management activities
developed within the Hospital, focused on the outpatient care area, and made use of
methodological procedures for bibliographic review, document analysis and semi-structured
interviews, in order to carry out a mapping of the processes used in information management
practices in the sector, in order to encourage professionals to adopt the strategies proposed by
the institution, in line with LAI and obtain greater control, quality and transparency in
information management and decision making. With the data collection, and through the
documentary analysis, the flow of the processes developed in the sector was mapped, and the
application of the interview questionnaires, which can faithfully verify the gaps in the sector
and the alignment of the information management strategies in face of the LAI , proposing, as
a result, a list of suggestions, in order to organize the planning of appropriate strategies that
meet the needs of health service managers at HUSM in the Health Regulation and Evaluation
Sector (SERAS) and also that these benefit users of the institution, as a whole, fulfilling the
requirements of LAI, guaranteeing the principles of SUS and promoting transparency in access
to information on services provided in the outpatient care area. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão da informação | por |
dc.subject | Sistema Único de Saúde | por |
dc.subject | Estratégias | por |
dc.subject | Política | por |
dc.subject | Information management | eng |
dc.subject | Unified Health System | eng |
dc.subject | Strategies | eng |
dc.subject | Policy | eng |
dc.title | Estratégias de gestão da informação do processo ambulatorial do HUSM face à Lei de Acesso à Informação | por |
dc.title.alternative | Strategies of information management of the ambulatory process of HUSM face to the Law of Access to Information | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A busca, complexidade e o gerenciamento de informações na área de saúde pública envolvem
uma diversidade de questionamentos e necessidades a serem observadas, como: sigilo,
divulgação de imagem, honra, pesquisas, pois sabe-se que as instituições de saúde devem ter
um controle diferenciado e alinhado na Lei de Acesso à Informação (LAI) nestas questões.
Desta forma, existe a necessidade de estratégias que atendam estas demandas tanto para os
profissionais quanto para os pacientes e que cumpram as legislações pertinentes e garantam
transparência nas suas ações. O trabalho é uma pesquisa com ênfase na gestão da informação
em serviços de saúde, sob a ótica da LAI, especificamente no Setor de Regulação e Avaliação
em Saúde do Hospital Universitário de Santa Maria (HUSM, RS). O estudo teve por objetivo
alinhar as atividades de gestão desenvolvidas dentro do Hospital, focadas na área ambulatorial
assistencial. Utilizou-se como procedimentos metodológicos a revisão bibliográfica, análise
documental e entrevistas semiestruturadas, com intuito de realizar um mapeamento dos
processos utilizados nas práticas de gestão da informação no setor, para desta forma instigar os
profissionais a adotar as estratégias propostas pela instituição, alinhadas com a LAI e obter um
maior controle, qualidade e transparência na gestão da informação e tomadas de decisões. Com
a coleta de dados, e através da análise documental, foi mapeado o fluxo dos processos
desenvolvidos no setor, e a aplicação dos questionários das entrevistas o que pode fielmente
verificar as lacunas do setor e o alinhamento das estratégias de gestão da informação face à
LAI, propondo, como resultado, uma lista de sugestões, com intuito de organizar o
planejamento de estratégias adequadas que atendam às necessidades dos gestores dos serviços
de saúde do HUSM no Setor de Regulação e Avaliação em Saúde (SERAS). E também que
estas beneficiem os usuários da instituição, como um todo, cumprindo os requisitos da LAI,
garantindo os princípios do SUS e promovendo transparência no acesso as informações dos
serviços prestados na área assistencial ambulatorial. | por |
dc.contributor.advisor1 | Pedrazzi, Fernanda Kieling | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6947598132405137 | por |
dc.contributor.referee1 | Constante, Sônia Elisabete | |
dc.contributor.referee2 | Brito, Lucas Charão | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/5492563266882053 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Administração Pública | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações Públicas | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |