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dc.creatorBenetti, Gustavo
dc.date.accessioned2021-11-04T12:20:32Z
dc.date.available2021-11-04T12:20:32Z
dc.date.issued2020-08-21
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/22703
dc.description.abstractThe search, complexity and management of information in the public health area involve a variety of questions and needs to be observed, such as: secrecy, image disclosure, honor, research, as it is known that health institutions must have control differentiated and aligned with the Access to Information Law (LAI) on these issues. Thus, there is a need for strategies that meet these demands for both professionals and patients and that comply with relevant legislation and ensure transparency in their actions. The work is a research with emphasis on information management in health services, from the perspective of LAI, specifically in the Sector of Regulation and Evaluation in Health of the Hospital Universitário de Santa Maria (HUSM, RS). The study aimed to confront the theory with the practice of management activities developed within the Hospital, focused on the outpatient care area, and made use of methodological procedures for bibliographic review, document analysis and semi-structured interviews, in order to carry out a mapping of the processes used in information management practices in the sector, in order to encourage professionals to adopt the strategies proposed by the institution, in line with LAI and obtain greater control, quality and transparency in information management and decision making. With the data collection, and through the documentary analysis, the flow of the processes developed in the sector was mapped, and the application of the interview questionnaires, which can faithfully verify the gaps in the sector and the alignment of the information management strategies in face of the LAI , proposing, as a result, a list of suggestions, in order to organize the planning of appropriate strategies that meet the needs of health service managers at HUSM in the Health Regulation and Evaluation Sector (SERAS) and also that these benefit users of the institution, as a whole, fulfilling the requirements of LAI, guaranteeing the principles of SUS and promoting transparency in access to information on services provided in the outpatient care area.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectGestão da informaçãopor
dc.subjectSistema Único de Saúdepor
dc.subjectEstratégiaspor
dc.subjectPolíticapor
dc.subjectInformation managementeng
dc.subjectUnified Health Systemeng
dc.subjectStrategieseng
dc.subjectPolicyeng
dc.titleEstratégias de gestão da informação do processo ambulatorial do HUSM face à Lei de Acesso à Informaçãopor
dc.title.alternativeStrategies of information management of the ambulatory process of HUSM face to the Law of Access to Informationeng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoA busca, complexidade e o gerenciamento de informações na área de saúde pública envolvem uma diversidade de questionamentos e necessidades a serem observadas, como: sigilo, divulgação de imagem, honra, pesquisas, pois sabe-se que as instituições de saúde devem ter um controle diferenciado e alinhado na Lei de Acesso à Informação (LAI) nestas questões. Desta forma, existe a necessidade de estratégias que atendam estas demandas tanto para os profissionais quanto para os pacientes e que cumpram as legislações pertinentes e garantam transparência nas suas ações. O trabalho é uma pesquisa com ênfase na gestão da informação em serviços de saúde, sob a ótica da LAI, especificamente no Setor de Regulação e Avaliação em Saúde do Hospital Universitário de Santa Maria (HUSM, RS). O estudo teve por objetivo alinhar as atividades de gestão desenvolvidas dentro do Hospital, focadas na área ambulatorial assistencial. Utilizou-se como procedimentos metodológicos a revisão bibliográfica, análise documental e entrevistas semiestruturadas, com intuito de realizar um mapeamento dos processos utilizados nas práticas de gestão da informação no setor, para desta forma instigar os profissionais a adotar as estratégias propostas pela instituição, alinhadas com a LAI e obter um maior controle, qualidade e transparência na gestão da informação e tomadas de decisões. Com a coleta de dados, e através da análise documental, foi mapeado o fluxo dos processos desenvolvidos no setor, e a aplicação dos questionários das entrevistas o que pode fielmente verificar as lacunas do setor e o alinhamento das estratégias de gestão da informação face à LAI, propondo, como resultado, uma lista de sugestões, com intuito de organizar o planejamento de estratégias adequadas que atendam às necessidades dos gestores dos serviços de saúde do HUSM no Setor de Regulação e Avaliação em Saúde (SERAS). E também que estas beneficiem os usuários da instituição, como um todo, cumprindo os requisitos da LAI, garantindo os princípios do SUS e promovendo transparência no acesso as informações dos serviços prestados na área assistencial ambulatorial.por
dc.contributor.advisor1Pedrazzi, Fernanda Kieling
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6947598132405137por
dc.contributor.referee1Constante, Sônia Elisabete
dc.contributor.referee2Brito, Lucas Charão
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5492563266882053por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentAdministração Públicapor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Gestão de Organizações Públicaspor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICApor
dc.publisher.unidadeCentro de Ciências Sociais e Humanaspor


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