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dc.creatorElsner, Raisa de Matos
dc.date.accessioned2022-01-21T17:21:32Z
dc.date.available2022-01-21T17:21:32Z
dc.date.issued2020-11-27
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/23597
dc.description.abstractThis dissertation was developed alongside the Graduate Program in Education of the Federal University of Santa Maria (UFSM), within the research field of Special Education, Inclusion and Difference and had as its main goal to understand the discursive effects produced in the discipline of Libras taught in licentiate degree courses from UFSM. From a post-structuralist perspective of Education, the research aimed at having a postmodern ethnographic approach for the production and analysis of materialities, and from them, the following conceptual tools were listed: discourse (Michel Foucault); experience and craftsmanship (Jorge Larrosa). The materiality produced consisted of, among other crossings inherent to an ethnographic research, the narratives of undergraduate students, recorded in a field journal. During the research, it was noticed that, in addition to teaching a language, mandatory in teacher formation courses since the Decree no. 5.626 of 2005, the discipline of Libras in Licentiate Degree Courses can be a place for other crossings, namely: the relationship with Difference, the process of becoming a teacher and the power of the school. Based on the conceptual tools listed, it was possible to visualize the discursive formation which involves the teachers’ formation process in different bodies of knowledge, as well as thinking about teaching teachers from what Larrosa (2018) understands as a teacher’s profession. Aligned with this, the power of the school as a meeting and experience place is highlighted, as well as the importance of the teacher's role in their capacity to produce listening.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectDisciplina de libraspor
dc.subjectFormação de professorespor
dc.subjectExperiênciapor
dc.subjectDiscursopor
dc.subjectEtnografia pós-modernapor
dc.subjectDiscipline of libras (brazilian sign language)eng
dc.subjectTeachers’ formationeng
dc.subjectExperienceeng
dc.subjectDiscourseeng
dc.subjectPostmodern ethnographyeng
dc.title“A gente não está preparado para ser professor”: efeitos discursivos da disciplina de libras nas licenciaturas da UFSMpor
dc.title.alternative“We are not prepared to be teachers”: discourse effects in the discipline of libras (brazilian sign language) in licentiate degree courses at UFSMeng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoEsta dissertação foi desenvolvida junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), na linha de pesquisa Educação Especial, Inclusão e Diferença, e teve como objetivo central compreender os efeitos discursivos produzidos na disciplina de Libras ministrada nas Licenciaturas da UFSM. A partir de uma perspectiva pós-estruturalista em Educação, a pesquisa aproximouse de uma abordagem etnográfica pós-moderna para produção e análise das materialidades, e a partir delas foram elencadas as seguintes ferramentas conceituais: discurso (Michel Foucault); experiência e ofício (Jorge Larrosa). A materialidade produzida consistiu, entre outros atravessamentos próprios de uma pesquisa de cunho etnográfico, nas narrativas dos alunos das Licenciaturas, registradas em diário de campo. Durante o fazer pesquisa, percebeu-se que, para além do ensino de uma língua, obrigatório nos cursos de formação de professores desde o Decreto n. 5.626 de 2005, a disciplina de Libras nas Licenciaturas pode ser um lugar para outros atravessamentos, quais sejam: a relação com a diferença, o tornar-se professor e a potência da escola. A partir das ferramentas conceituais elencadas, foi possível visualizar a formação discursiva que envolve o fazer docente de diferentes áreas do conhecimento, bem como pensar em um fazer docente a partir do que Larrosa (2018) entende como ofício de professor. Consonante a isso, destaca-se a potência da escola enquanto lugar de encontro e experiência, bem como a importância do papel do professor enquanto capacidade de produzir escuta.por
dc.contributor.advisor1Lunardi-Lazzarin, Márcia Lise
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1361785565182358por
dc.contributor.referee1Gallina, Simone Freitas da Silva
dc.contributor.referee2Witchs, Pedro Henrique
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9944549263983791por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentEducaçãopor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educaçãopor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.publisher.unidadeCentro de Educaçãopor


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