Show simple item record

dc.creatorPereira, Tamara Lorenzoni
dc.date.accessioned2022-02-22T11:23:57Z
dc.date.available2022-02-22T11:23:57Z
dc.date.issued2021-08-31
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/23705
dc.description.abstractGuided by neo-institutionalist liberal theory, institutions have the main role of facilitating the cooperation of countries that have an interest in them. This practice of cooperation reduces uncertainties by promoting greater predictability of the countries concerned. Therefore, Brazil’s trajectory in the Southern Common Market stands out for its importance, assiduous participation, and a big tendency to cooperation since the creation of the group. In this way, the Cooperation for Education in Mercosur represents a big part of this dynamic, bringing out the desire of constituent countries for cooperation since the creation of the Mercosur Educational System (SEM). In 2019, however, Brazil leaves unilaterally from SEM, interrupting twenty years of continuous participation. Based on that, the following research investigates the withdrawal of Brazil from Sem, the earliest program of Educational Cooperation of Mercosur, bringing as most important example the MARCA Program. The hypothesis to be tested in this work is that changes in internal policies directly affected the foreign policy of the country. Through the qualitative method, it seeks to identify, over bibliography and documents, how this withdrawal impacts the cooperation inside-group and in MARCA Program.eng
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectCooperação para educaçãopor
dc.subjectMercosulpor
dc.subjectNeo-institucionalismopor
dc.subjectPrograma MARCApor
dc.subjectSistema educacional do Mercosulpor
dc.subjectEducational cooperationeng
dc.subjectMercosureng
dc.subjectNeo-institutionalismeng
dc.subjectMARCA programeng
dc.subjectMercosur educational systemeng
dc.titleCooperação para educação no Mercosul: o programa marca e a retirada unilateral do Brasil do setor educacional do blocopor
dc.title.alternativeEducational cooperation in Mercosur: marca program and the unilateral withdrawal of Brazil from the educational sector of the groupeng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoGuiadas pela teoria liberal neo-institucionalista, as instituições têm como papel principal facilitar a cooperação de países que possuam interesse nelas. Essa prática de cooperação reduz incertezas, promovendo uma maior previsibilidade dos países em questão. Assim, a trajetória do Brasil no Mercado Comum do Sul (Mercosul) destaca-se pelo seu protagonismo, pela assídua participação e pela grande tendência à cooperação desde a criação do bloco. Dessa maneira, a Cooperação para a Educação no Mercosul representa uma grande parte dessa dinâmica, evidenciando o desejo dos países constituintes pela cooperação desde a criação do Sistema Educacional do Mercosul (SEM). Em 2019, entretanto, o Brasil retira-se de forma unilateral do SEM, interrompendo vinte anos de contínua participação. Com base nisso, a presente pesquisa investiga a retirada do Brasil do SEM, o mais antigo programa de Cooperação para Educação vigente no bloco, trazendo como exemplo de expoente máximo o Programa MARCA. A hipótese a ser testada nesse trabalho é de que a mudança na política interna impactou diretamente a política externa do país. Através do método qualitativo, busca-se identificar, por meio de bibliografias e documentos, como essa retirada impacta na cooperação intra-bloco e no Programa MARCA.por
dc.contributor.advisor1Gomes, Joséli Fiorin
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4681970443256197por
dc.contributor.referee1Rodriguez, Júlio César Cossio
dc.contributor.referee2Nedel, Nathalie Kuczura
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6917674073183101por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentCiência Políticapor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Relações Internacionaispor
dc.subject.cnpqCNPQ::OUTROS::RELACOES INTERNACIONAISpor
dc.publisher.unidadeCentro de Ciências Sociais e Humanaspor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

O Manancial - Repositório Digital da UFSM utiliza a versão 6.3 do software DSpace.
Av. Roraima, 1000. Cidade Universitária "Prof. José Mariano da Rocha Filho".
Bairro Camobi. CEP: 97.105-900. Santa Maria, RS, Brasil.