dc.creator | Larruscain, Ediana Torres Freitas | |
dc.date.accessioned | 2022-04-20T14:12:09Z | |
dc.date.available | 2022-04-20T14:12:09Z | |
dc.date.issued | 2021-11-04 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24112 | |
dc.description.abstract | This essay project is linked to the Education and Art line of research - LP4, of the Postgraduate Degree in Education of Universidade Federal de Santa Maria (PPGE/UFSM) and to the study group Training, Action and Research in Music Education (FAPEM). The theme of this research was being built from personal perceptions about professional knowledge perceived, during rehearsals, in discussions and productions linked to the development of the musical work of the vocal ensemble a cappella, VocaPampa Vocal Group in which I participate. The Group is formed by musicians and music teachers, who I understand to be musicteachers. Each member has a specific activity related to music teaching, whether in basic education, teaching musical instruments or higher education. The general aim of the investigation was to understand the professional knowledge mobilized by the members of VocaPampa, based on their narratives and my investigative perceptions about this process. The research has as specific aims to present the group and its modes of musical production and performance, understand the presence of the group in the musicteachers lifes of its members and discuss musical and teaching knowledge and their interrelationships in the construction of professional knowledge. The theoretical review is founded on the studies of Caria (2017), Ramos (2014) and Junckes and André (2012) concerning the professional knowledge, and of Gauthier et al. (1998), Tardif (2012), Pimenta (1999) and Weber (2014) whom discourse about the teaching knowledge, in a general way, and the music teaching. The work is inserted in the qualitative approach and it will have the narrative research as a methodological procedure (SOUZA, 2014). The data production method which was chosen is the narrative interview (MUYLAERT et. al., 2014). From the study, it was concluded that VocaPampa acts as a complementary space to think about teaching music and performance. Professional knowledge is produced and interrelated in the moments of rehearsals and group presentations, which enable professional socialization and music teaching construction, mainly through knowledge of experience and knowledge of professional action. | eng |
dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Musicodocente | por |
dc.subject | Saber profissional | por |
dc.subject | Grupo vocal VocaPampa | por |
dc.subject | Musicteacher | eng |
dc.subject | Professional Knowledge | eng |
dc.subject | VocaPampa vocal group | eng |
dc.title | Grupo VocaPampa: narrativas sobre saberes profissionais de musicodocentes | por |
dc.title.alternative | VocaPampa group: narratives about the professional knowledge of musicteachers | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Essa dissertação está vinculada à Linha de Pesquisa Educação e Artes – LP4, do Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade Federal de Santa Maria (PPGE/UFSM) e ao grupo de estudos Formação, Ação e Pesquisa em Educação Musical (FAPEM). O tema desta pesquisa foi sendo construído a partir de percepções pessoais acerca de saberes profissionais percebidos, durante os ensaios, em discussões e produções vinculadas ao desenvolvimento do trabalho musical do conjunto vocal à cappella, Grupo Vocal VocaPampa em que participo. O Grupo é formado por músicos e professores de música, os quais entendo ser musicodocentes. Cada integrante possui uma atividade específica relacionada à docência em música, quer na educação básica, no ensino de instrumento musical ou no ensino superior. O objetivo geral da investigação foi compreender os saberes profissionais mobilizados pelos integrantes do VocaPampa, a partir de suas narrativas orais e de minhas percepções investigativas sobre este processo. A pesquisa tem como objetivos específicos apresentar o grupo e os seus modos de produção musical e de performance, entender a presença do grupo na vida musicodocente de seus integrantes e discutir os saberes musicais e da docência e suas inter-relações na construção dos saberes profissionais. A revisão de literatura baseia-se nos estudos de Caria (2017), Ramos (2014) e Junckes e André (2012) a respeito do saber profissional, e de Gauthier et al. (1998), Tardif (2012), Pimenta (1999) e Weber (2014) acerca dos saberes da docência, de um modo geral e da performance em música. O trabalho se insere na abordagem qualitativa e tem como procedimento metodológico a pesquisa narrativa (SOUZA, 2014). A produção de dados foi trilhada pela entrevista narrativa (MUYLAERT et. al., 2014). A partir do estudo, concluiu-se que o VocaPampa atua como espaço complementar para pensar a docência em música e a performance. Os saberes profissionais são produzidos e inter-relacionados nos momentos de ensaios e apresentações do grupo, os quais possibilitam a socialização profissional e a construção musicodocente, principalmente através do saber da experiência e do saber da ação profissional. | por |
dc.contributor.advisor1 | Bellochio, Cláudia Ribeiro | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8653053694824805 | por |
dc.contributor.referee1 | Louro-Hettwer, Ana Lúcia de Marques e | |
dc.contributor.referee2 | Beineke, Viviane | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/9931539513984926 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |