dc.creator | Cargnelutti, Daniela Cherobini | |
dc.date.accessioned | 2022-05-26T10:48:21Z | |
dc.date.available | 2022-05-26T10:48:21Z | |
dc.date.issued | 2022-01-17 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24489 | |
dc.description.abstract | This study, linked to the research line Management of Network Educational Technologies, of the Professional Master's Degree in Network Educational Technologies (MPTER), at the Federal University of Santa Maria (UFSM) addresses the contribution of a collaborative virtual network in the process of continuing teacher education of the early years of elementary school. Therefore, the research question is how a collaborative virtual network contributes to the continuing education process of teachers in the early years of Elementary School of the Municipal Network of Santa Maria. The methodology involved applied research, with a qualitative approach, of the descriptive type, characterized as participant research. The subjects of this research were municipal teachers participating in the Literacy training program (PROMLA) in Santa Maria municipality. Data collection took place through questionnaires prepared by Google Forms and answered by respondents entirely remotely and digitally. Therefore, three categories of analysis were listed: digital culture, virtual collaborative network and continuing education of teachers. The analysis of the results is characterized as categorical. Finally, the conclusions indicate that for a collaborative learning network to contribute to continuing teacher education, three points must be taken into account: local and current context and needs; environment and tools; collaboration and mediation. It is necessary to communicate, access and disseminate information, as well as to collaborate to exchange experiences and to exchange experiences to qualify teachers. The final product consists of a guidebook organized digitally through a website, containing suggestions for virtual environments that can be used, applications for gamifying content, resources, activities and tools to be used in virtual training meetings, with their respective ways of use. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Cultura digital | por |
dc.subject | Rede colaborativa virtual de aprendizagem | por |
dc.subject | Formação continuada de professores | por |
dc.subject | Digital culture | eng |
dc.subject | Virtual collaborative learning network | eng |
dc.subject | Continuing teacher education | eng |
dc.title | Rede colaborativa virtual: conectando saberes entre professores | por |
dc.title.alternative | Virtual collaborative network: connecting knowledge between teachers | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Este estudo, vinculado à linha de pesquisa Gestão de Tecnologias Educacionais em Rede, do Mestrado Profissional em Tecnologias Educacionais em Rede (MPTER), da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) aborda a contribuição de rede colaborativa virtual no processo de formação continuada de professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Diante disso, o problema de pesquisa é como uma rede colaborativa virtual contribui no processo de formação continuada de professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental da Rede Municipal de Santa Maria? A metodologia envolveu pesquisa de natureza aplicada, com abordagem qualitativa, do tipo descritiva, caracterizada como uma pesquisa participante. Os sujeitos desta pesquisa foram professores da rede municipal participantes do programa de formação Letramento e Alfabetização (PROMLA) de Santa Maria. A coleta de dados aconteceu por meio de questionários elaborados pelo Google Forms e respondido pelos pesquisados totalmente a distância e por meio digital. Para tanto, foram elencadas três categorias de análise que são: cultura digital, rede colaborativa virtual e formação continuada de professores. A análise dos resultados se caracteriza por análise categorial. Por fim, as conclusões apontam que para que uma rede colaborativa de aprendizagem contribua na formação continuada docente é preciso levar em consideração três pontos: contexto, demanda e necessidade cultural; ambientes e ferramentas; colaboração e mediação. É preciso comunicar, acessar e disseminar informações, é preciso colaborar para trocar experiências e é preciso trocar experiências para qualificar o ser docente. O produto final consiste em um manual orientador organizado de maneira digital por meio de um site, contendo sugestões de ambientes virtuais que poderão ser utilizados, aplicativos para gamificação de conteúdos, recursos, atividades e ferramentas a serem utilizadas em encontros formativos virtuais, com seus respectivos modos de utilização. | por |
dc.contributor.advisor1 | Pavão, Ana Cláudia Oliveira | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7103505448590793 | por |
dc.contributor.referee1 | Rocha, Karla Marques da | |
dc.contributor.referee2 | Oliveira, Maria Angélica Figueiredo | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/1239651439407099 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |