dc.creator | Santos, Bernardo Carbone dos | |
dc.date.accessioned | 2022-10-06T10:50:52Z | |
dc.date.available | 2022-10-06T10:50:52Z | |
dc.date.issued | 2022-05-31 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26363 | |
dc.description.abstract | The dissertation is part of the Undergraduate Complementary Discipline (DCG), called
"The Teaching of Futsal via Moodle" - DEC 1030, within a Virtual Learning Environment
(AVA) for Distance Learning (EAD), together with the Physical Education course of the
Federal University of Santa Maria (UFSM) as a teaching experience in times of
pandemic COVID-19. The central proposal of the research aims to present the
protagonism of play playing in a virtual learning environment (Moodle), with emphasis
on unit 3 of the DCG, resignifying the didactic-pedagogical treatment of the contents
offered in the discipline. The methodology used is present in action-research focusing
on the practical aspect, which seeks through a specific action, involving sports
education, to solve a collective problem in a participatory and cooperative way. In this
sense, is it problematized to what extent it is possible to elaborate and implement a
didactic material, from a curricular unit, within a DCG, in the EAD modality, focusing
on playing for the teaching of Futsal? The data were collected from the activities
proposed for the unit in Moodle, through the analysis of the class plans developed and
the videos produced by the academics. What made it possible to consider that the play
playing, as part of the world of children, allows an expansion of the proposal and its
characteristics, theoretically presented, for use in technological environments. The
proposition raises the broadening of the debate, for the meeting of new procedures
and behaviors, at the moment when there is a resignification of content in distance
learning; leading to understandings and conceptions that pass through a constant
becoming of ambient experimentation. The epistemological suggestion that is subtle
in the development of the text, is linked to the structuring of the units, present in the
discipline, in the relation of the technological context with the sports contents and in
the junction of them, in order to establish a critical and autonomous positioning to the
structuring of sports content in the field of Physical Education. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Jogar brincando | por |
dc.subject | Futsal | por |
dc.subject | Ensino | por |
dc.subject | Moodle | por |
dc.subject | Educação física | por |
dc.subject | Play playing | eng |
dc.subject | Teaching | eng |
dc.subject | Physical education | eng |
dc.title | O protagonismo do jogar brincando na disciplina complementar de graduação - o ensino do futsal via moodle | por |
dc.title.alternative | The protagonism of play playing in the complementary discipline of graduation - the teaching of futsal via moodle | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A dissertação integra a Disciplina Complementar de Graduação (DCG), denominada
“O Ensino do Futsal via Moodle” - DEC 1030, dentro de um Ambiente Virtual de
Aprendizagem (AVA) para o Ensino a Distância (EAD), junto ao curso de Educação
Física da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) como uma experiência de
ensino, em tempos de pandemia do COVID-19. A proposta central da pesquisa
objetiva apresentar o protagonismo do jogar brincando em um ambiente virtual de
aprendizagem (Moodle), ressignificando o tratamento didático-pedagógico dos
conteúdos oferecidos na disciplina. A metodologia utilizada é a presente na pesquisaação
evidenciando o aspecto prático, que busca por meio de uma ação específica,
envolvendo o ensino esportivo, resolver um problema coletivo de modo participativo e
cooperativo. Neste sentido, problematiza-se em que medida é possível elaborar e
implementar um material didático, a partir de uma unidade curricular, dentro de uma
DCG, na modalidade EAD, focando no jogar brincando para o ensino do Futsal. Os
dados foram coletados a partir das atividades propostas para a unidade no Moodle,
por intermédio de análises dos planos de aula desenvolvidos e dos vídeos produzidos
pelos acadêmicos. O que possibilitou considerar que o jogar brincando, como
integrante do mundo infantil, permite que se faça uma expansão da proposta e de
suas características, apresentadas teoricamente, para o uso em ambientes
tecnológicos. A proposição suscita a ampliação do debate, para o encontro de novos
procedimentos e condutas, quando ocorre ressignificação de conteúdos no ensino a
distância; levando a compreensões e concepções que passam por um devir constante
de experimentação ambientada. A sugestão epistemológica que se apresenta sutil no
desenvolvimento do texto, se liga a estruturação das unidades, presentes na
disciplina, na relação do contexto tecnológico com os conteúdos esportivos e na
junção deles, no sentido de estabelecer um posicionamento crítico e autônomo à
estruturação de conteúdos esportivos no campo da Educação Física. | por |
dc.contributor.advisor1 | Schmitz Filho, Antonio Guilherme | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9251797427714461 | por |
dc.contributor.referee1 | Rocha, Karla Marques da | |
dc.contributor.referee2 | Schmitz, Luiz Alberto | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/1743509969467756 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |