dc.contributor.advisor | Jantsch, Leonardo Bigolin | |
dc.creator | Gama, Dedabrio Marques | |
dc.date.accessioned | 2022-10-18T18:18:15Z | |
dc.date.available | 2022-10-18T18:18:15Z | |
dc.date.issued | 2022-05-30 | |
dc.date.submitted | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26554 | |
dc.description | Artigo (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Campus Palmeira das Missões, Curso de Especialização em Gestão de Organização Pública em Saúde, EaD, RS, 2022. | por |
dc.description.abstract | Systemic arterial hypertension is a cardiovascular disease with clinical manifestations of
multifactorial origin that constitutes one of the greatest public health problems today.
Educational technologies are health education resources that seek to expand users' knowledge
and favor changes in life habits. In this perspective, this study aims to Know the educational
technologies validated for people with systemic arterial hypertension and their contributions to
health management. This is an integrative literature review carried out in March 2022 using the words “Educational Technology and Hypertension” in the Latin American Health Sciences
Literature database and “Educational Technology” and “Arterial hypertension” in the SciVerse
Scopus and in the Scientific Electronic Library Online Portal, totaling seven studies, with no
time frame. The analysis was performed through the analysis of evidence and thematic. The
contributions of scientific productions on educational technologies for people with systemic
arterial hypertension refer to the learning experiences shared by exchanging information,
establishing bonds and sharing doubts for behavioral changes related to the practice of physical
exercises, healthy eating, self-care and prevention and/or control of risk factors. The health area
produces academic works related to the theme, however, in an incipient way about the
validation of educational technologies for people with systemic arterial hypertension. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Enfermagem | por |
dc.subject | Hipertensão | por |
dc.subject | Tecnologia educacional | por |
dc.subject | Nursing | eng |
dc.subject | Hypertension | eng |
dc.subject | Educational technology | eng |
dc.title | Tecnologias educacionais validadas para pessoas com hipertensão arterial e contribuições para gestão: revisão de Literatura | por |
dc.title.alternative | Validated educational technologies for people with arterial hypertension and contributions to management: literature Review | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Santana do Livramento, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão de Organização Pública em Saúde, EaD | por |
dc.description.resumo | A hipertensão arterial sistêmica é uma doença cardiovascular com manifestações clínicas de
origem multifatorial que se constitui em um dos maiores problemas de saúde pública na
atualidade. As tecnologias educacionais são recursos de educação em saúde que buscam
ampliar os conhecimentos dos usuários e favorecem as mudanças dos hábitos de vida. Nessa
perspectiva, este estudo tem como objetivo conhecer as tecnologias educacionais validadas para
as pessoas com hipertensão arterial sistêmica e suas contribuições para a gestão em saúde.
Trata-se de uma revisão integrativa da literatura realizada em março de 2022 utilizando-se as
palavras “Tecnologia educacional and Hipertensão” na base de dados Literatura LatinoAmericana em Ciências de Saúde e “Educational Technology” and “Arterial hypertension” na
SciVerse Scopus e no Portal Scientific Electronic Library Online, totalizando sete estudos, sem
contribuições das produções cientificas sobre as tecnologias educacionais para as pessoas com
hipertensão arterial sistêmica se referem as experiências de aprendizagem compartilhadas pelas
trocas de informações, estabelecimentos de vínculos e compartilhamento de dúvidas para
mudanças de comportamento relacionadas a prática de exercícios físicos, alimentação saudável,
autocuidado e prevenção e/ou controle dos fatores de risco. A área da saúde produz trabalhos
acadêmicos relacionados a temática, porém, de forma incipiente acerca da validação de
tecnologias educacionais para pessoas com hipertensão arterial sistêmica. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVA::SAUDE PUBLICA | por |
dc.publisher.unidade | UFSM Palmeira das Missões | por |