dc.contributor.advisor | Castro, Sabrina Fernandes de | |
dc.creator | Pes, Alana Zucuni | |
dc.date.accessioned | 2022-12-02T13:04:39Z | |
dc.date.available | 2022-12-02T13:04:39Z | |
dc.date.issued | 2018-12-19 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27218 | |
dc.description.abstract | This study presents a research on equitherapy, specifically on the role of the
pedagogue in this field of non-formal education. Equitherapy is a therapeutic method
performed on the horse that is inserted in an interdisciplinary approach. This seeks
the development of the individual in its biopsychosocial aspects, that is, it helps and
stimulates the motor, emotional and social development, aiming the well-being of the
practitioner. The objective of this research was to analyze the role of the pedagogue
in equitherapy, describing the possibilities to work in the profession and the
attribution of the pedagogue in it. The research was characterized as meta-analysis,
it searched for works of graduation or post-graduation published in the last years
(2007 to 2018), being based on the following platforms of research: Portal of
Periodicals - CAPES, Catalog of Theses and Dissertations and Google Scholar,
having as descriptions equitherapy and Pedagogy. We conclude that the pedagogue
can work in equitherapy and develop their functions and pedagogical practices with
the horse, and can help the practitioner in their school development. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Equoterapia | por |
dc.subject | Educação não formal | por |
dc.subject | Pedagogo | por |
dc.title | Atuação do pedagogo na Equoterapia | por |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil. | por |
dc.degree.graduation | Curso de Pedagogia Licenciatura Plena Diurno | por |
dc.description.resumo | Este trabalho apresenta um estudo sobre a equoterapia, especificamente sobre a
atuação do pedagogo nesse espaço de educação não formal. A equoterapia é um
método terapêutico realizado sobre o cavalo que está inserido numa abordagem
interdisciplinar. Essa busca o desenvolvimento do indivíduo em seus aspectos
biopsicossociais, isto é, auxilia e estimula o desenvolvimento motor, emocional e
social, visando o bem-estar do praticante. O objetivo desta pesquisa foi analisar a
atuação do pedagogo na Equoterapia, descrevendo as possibilidades para exercer a
profissão e a atribuição do pedagogo na Equoterapia. A pesquisa caracterizou-se
como meta-análise, buscou os trabalhos de graduação ou pós-graduação publicados
nos últimos anos (2007 até 2018), baseando-se nas seguintes plataformas de
pesquisas: Portal de Periódicos – CAPES, Catálogo de Teses e Dissertações e
Google Acadêmico, tendo descritores Equoterapia e Pedagogia. Concluímos que o
pedagogo pode trabalhar na Equoterapia e desenvolver suas funções, práticas
pedagógicas junto com o cavalo, podendo auxiliar o praticante no seu
desenvolvimento escolar. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |