dc.creator | Casarin, Jones Ueder | |
dc.date.accessioned | 2023-03-14T14:51:25Z | |
dc.date.available | 2023-03-14T14:51:25Z | |
dc.date.issued | 2023-01-06 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/28185 | |
dc.description.abstract | The present study deals with the mathematical content of geometric transformations,
taking as a source of inspiration the fact that it is little explored, often due to gaps in
the teacher's knowledge in relation to this topic. Therefore, the main objective is to
investigate the importance of the content of geometric transformations within the
development of students' geometric thinking, in order to identify practices that best
meet the theoretical foundations related to the subject. In addition to bibliographical
research, activities will also be applied and elaborated with digital technologies and
works of art, to work with homothety and isometries, such as rotation, translation and
reflection, in order to contemplate the skills required by the current National Common
Curricular Base ( BNCC). The participants of the applications are 37 students from
the 6th and 7th years of elementary school in a municipal public school in the interior
of Rio Grande do Sul. It is concluded that from the application of the activities, objects
proposed by the curricular guidelines were reached, in addition to obtaining
extraordinary interaction of the students in the activities with the use of computational
tools. It is hoped that this work can support fellow mathematics teachers and inspire
them to continue creating activities and accept the theme as important for the
development of student learning. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Transformações | por |
dc.subject | Geometria | por |
dc.subject | Rotação | por |
dc.subject | Translação | por |
dc.subject | Reflexão | por |
dc.subject | Transformations | eng |
dc.subject | Geometry | eng |
dc.subject | Rotation | eng |
dc.subject | Translation | eng |
dc.subject | Reflection | eng |
dc.title | Transformações geométricas: ações e aplicações nos anos finais do ensino fundamental | por |
dc.title.alternative | Geometric transformations: actions and applications in the final years of elementary education | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | O presente estudo trata do conteúdo matemático de transformações geométricas,
trazendo como fonte de inspiração o fato de ser pouco explorado, muitas vezes devido
às lacunas existentes no conhecimento do professor em relação a este tema. Diante
disso, tem-se como principal objetivo investigar a importância do conteúdo de
transformações geométricas dentro do desenvolvimento do pensamento geométrico
dos estudantes, com a finalidade de identificar práticas que melhor atendam os
fundamentos teóricos relacionados ao assunto. Além de pesquisas bibliográficas,
também serão aplicadas e elaboradas atividades com tecnologias digitais e obras de
arte, para trabalhar a homotetia e as isometrias, como a rotação, translação e a
reflexão, de modo a contemplar as habilidades exigidas pela atual Base Nacional
Comum Curricular (BNCC). Os participantes das aplicações são 37 alunos do 6º e 7º
anos do Ensino Fundamental de uma escola pública municipal no interior do Rio
Grande do Sul. Conclui-se que a partir da aplicação das atividades, objetos propostos
pelas diretrizes curriculares foram atingidos, além de obter interação extraordinária
dos alunos nas atividades com o uso de ferramentas computacionais. Espera-se, que
o presente trabalho possa servir de apoio aos colegas professores de matemática e
inspirá-los a seguir criando atividades e aceitar a temática como considerável para o
desenvolvimento das aprendizagens dos estudantes. | por |
dc.contributor.advisor1 | Brum, Valéria de Fátima Maciel Cardoso | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7057570207918370 | por |
dc.contributor.referee1 | Mathias, Carmen Vieira | |
dc.contributor.referee2 | Meneghetti, Cinthya Maria Schneider | |
dc.contributor.referee3 | Magnago, Karine Faverzani | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/7495913489925777 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Matemática | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Naturais e Exatas | por |