dc.contributor.advisor | Battistel, Amara Lúcia Holanda Tavares | |
dc.creator | Carvalho, Maiara Urbanetto Nogueira de | |
dc.date.accessioned | 2023-04-12T20:05:09Z | |
dc.date.available | 2023-04-12T20:05:09Z | |
dc.date.issued | 2023-03-17 | |
dc.date.submitted | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/28667 | |
dc.description | Artigo (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências da Saúde, Curso de Especialização em Residência Multiprofissional Integrada em Gestão e Atenção Hospitalar no Sistema Público de Saúde, RS, 2023. | por |
dc.description.abstract | Hospitalization causes a break in the daily life and habits of any patient. However, with
children, it must be understood that the inability to understand what is experienced can lead to
ruptures, which makes this period even more delicate. In this scenario, behavioral disorders and
even mood disorders can occur (for example, aggressiveness, excessive fear, depressive
disorder) and negatively affect the patient's recovery. This study aims to describe the
importance of the work developed by the Multidisciplinary Resident of Occupational Therapy
(OT) in the intra-hospital environment, through playing with hospitalized pediatric patients
admitted to a regional hematology-oncology center located in the state of Rio Grande do Sul,
Brazil. These are two case reports that objectively illustrate the performance of the
Multidisciplinary Resident of Occupational Therapy (OT), who uses the act of playing as a
therapeutic resource that aims to help hospitalized pediatric patients to deal with the demands
caused by the disease, treatment, and hospital routine. The first moment refers to the difficulty
that arose with the child's feeding and the intervention strategies. The second one describes the
use of toys to help the pediatric patient to understand the interventions carried out in the dayto-day of the hospitalization, in addition to the use of play as an aid in basic care and patient
hygiene (for example, during the collection of blood tests, bathing, diaper changing). In both
moments, the intervention of the Multidisciplinary Resident of Occupational Therapy (OT) was
described and how such actions help the pediatric patient to better deal with the negative
feelings and losses caused by the hospital routine, contributing for these to be worked in a way
that facilitate development through play. Through play, the child played with day-to-day
activities to understand his routine, managed to feed himself and accepted to put on his diaper,
through activities developed through the OT core expertise. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Terapia ocupacional | por |
dc.subject | Brincar | por |
dc.subject | Lúdico | por |
dc.subject | Internação | por |
dc.subject | Rotina hospitalar | por |
dc.subject | Occupational therapy | eng |
dc.subject | To play | eng |
dc.subject | Ludic | eng |
dc.subject | Hospitalization | eng |
dc.subject | Hospital routine | eng |
dc.title | O brincar na intervenção da terapia ocupacional nas rotinas hospitalares | por |
dc.title.alternative | Playing in the intervention of occupational therapy in hospital routines | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Residência Multiprofissional Integrada em Gestão e Atenção Hospitalar no Sistema Público de Saúde | por |
dc.description.resumo | A hospitalização causa quebra no cotidiano e nos hábitos de qualquer paciente, no entanto, com
as crianças, deve-se compreender que a capacidade de entendimento acerca do vivido causam
dificuldades que podem interferir no tempo de internação, podendo causar agressividade ou
passividade, medo, depressão que podem afetar diretamente na sua recuperação. Este estudo
objetiva descrever o trabalho realizado pelo profissional residente, Terapeuta Ocupacional(
TO), através do brincar com crianças internadas, em um centro de tratamento de câncer em uma
cidade do Rio Grande do Sul. Trata-se do relato de experiências vividas em dois atendimentos
específicos que, exemplificam como foi a atuação da residente utilizando o brincar, como
recurso terapêutico para auxiliar nas demandas que a rotina hospitalar causa na criança
internada. O primeiro momento se refere a dificuldade que surgiu com a alimentação da criança
e as estratégias de intervenção. O segundo momento foi a utilização do brinquedo para auxiliar
a criança na compreensão das intervenções realizadas no dia a dia da internação e a utilização
do lúdico, facilitando como por exemplo a troca de fraldas. A intervenção da residente TO, em
ambos os momentos, foi relatada de modo a mostrar como sua atuação contribui para que os
sentimentos negativos e as perdas causadas pela rotina hospitalar sejam trabalhadas de forma a
facilitar no desenvolvimento do fazer pelo brincar. Através do lúdico a criança brincou com as
atividades do dia a dia para compreender sua rotina, conseguiu se alimentar e aceitou colocar
sua fralda, isso por meio das atividades elaboradas por meio expertise de núcleo da TO. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências da Saúde | por |