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dc.contributor.advisorBattistel, Amara Lúcia Holanda Tavares
dc.creatorCarvalho, Maiara Urbanetto Nogueira de
dc.date.accessioned2023-04-12T20:05:09Z
dc.date.available2023-04-12T20:05:09Z
dc.date.issued2023-03-17
dc.date.submitted2023
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/28667
dc.descriptionArtigo (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências da Saúde, Curso de Especialização em Residência Multiprofissional Integrada em Gestão e Atenção Hospitalar no Sistema Público de Saúde, RS, 2023.por
dc.description.abstractHospitalization causes a break in the daily life and habits of any patient. However, with children, it must be understood that the inability to understand what is experienced can lead to ruptures, which makes this period even more delicate. In this scenario, behavioral disorders and even mood disorders can occur (for example, aggressiveness, excessive fear, depressive disorder) and negatively affect the patient's recovery. This study aims to describe the importance of the work developed by the Multidisciplinary Resident of Occupational Therapy (OT) in the intra-hospital environment, through playing with hospitalized pediatric patients admitted to a regional hematology-oncology center located in the state of Rio Grande do Sul, Brazil. These are two case reports that objectively illustrate the performance of the Multidisciplinary Resident of Occupational Therapy (OT), who uses the act of playing as a therapeutic resource that aims to help hospitalized pediatric patients to deal with the demands caused by the disease, treatment, and hospital routine. The first moment refers to the difficulty that arose with the child's feeding and the intervention strategies. The second one describes the use of toys to help the pediatric patient to understand the interventions carried out in the dayto-day of the hospitalization, in addition to the use of play as an aid in basic care and patient hygiene (for example, during the collection of blood tests, bathing, diaper changing). In both moments, the intervention of the Multidisciplinary Resident of Occupational Therapy (OT) was described and how such actions help the pediatric patient to better deal with the negative feelings and losses caused by the hospital routine, contributing for these to be worked in a way that facilitate development through play. Through play, the child played with day-to-day activities to understand his routine, managed to feed himself and accepted to put on his diaper, through activities developed through the OT core expertise.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectTerapia ocupacionalpor
dc.subjectBrincarpor
dc.subjectLúdicopor
dc.subjectInternaçãopor
dc.subjectRotina hospitalarpor
dc.subjectOccupational therapyeng
dc.subjectTo playeng
dc.subjectLudiceng
dc.subjectHospitalizationeng
dc.subjectHospital routineeng
dc.titleO brincar na intervenção da terapia ocupacional nas rotinas hospitalarespor
dc.title.alternativePlaying in the intervention of occupational therapy in hospital routineseng
dc.typeTrabalho de Conclusão de Curso de Especializaçãopor
dc.degree.localSanta Maria, RS, Brasilpor
dc.degree.specializationResidência Multiprofissional Integrada em Gestão e Atenção Hospitalar no Sistema Público de Saúdepor
dc.description.resumoA hospitalização causa quebra no cotidiano e nos hábitos de qualquer paciente, no entanto, com as crianças, deve-se compreender que a capacidade de entendimento acerca do vivido causam dificuldades que podem interferir no tempo de internação, podendo causar agressividade ou passividade, medo, depressão que podem afetar diretamente na sua recuperação. Este estudo objetiva descrever o trabalho realizado pelo profissional residente, Terapeuta Ocupacional( TO), através do brincar com crianças internadas, em um centro de tratamento de câncer em uma cidade do Rio Grande do Sul. Trata-se do relato de experiências vividas em dois atendimentos específicos que, exemplificam como foi a atuação da residente utilizando o brincar, como recurso terapêutico para auxiliar nas demandas que a rotina hospitalar causa na criança internada. O primeiro momento se refere a dificuldade que surgiu com a alimentação da criança e as estratégias de intervenção. O segundo momento foi a utilização do brinquedo para auxiliar a criança na compreensão das intervenções realizadas no dia a dia da internação e a utilização do lúdico, facilitando como por exemplo a troca de fraldas. A intervenção da residente TO, em ambos os momentos, foi relatada de modo a mostrar como sua atuação contribui para que os sentimentos negativos e as perdas causadas pela rotina hospitalar sejam trabalhadas de forma a facilitar no desenvolvimento do fazer pelo brincar. Através do lúdico a criança brincou com as atividades do dia a dia para compreender sua rotina, conseguiu se alimentar e aceitou colocar sua fralda, isso por meio das atividades elaboradas por meio expertise de núcleo da TO.por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS DA SAUDEpor
dc.publisher.unidadeCentro de Ciências da Saúdepor


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