dc.contributor.advisor | Noguera, Jorge Orlando Cuéllar | |
dc.creator | Silva, Jorge Luiz Costa da | |
dc.date.accessioned | 2023-05-03T11:30:47Z | |
dc.date.available | 2023-05-03T11:30:47Z | |
dc.date.issued | 2006-07-18 | |
dc.date.submitted | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/28909 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências Rurais, Curso de Especialização em Educação Ambiental, RS, 2006. | por |
dc.description.abstract | Currently the Environmental Education is a subject of prominence in the guideline of the Brazilian schools. The creation of the Federal Law nº 9.795 to 1.999 that creates the National Politics of the Environmental Education, as well as the State Law nº 11,730/2002 to complement to that visaed the necessity to implement the Environmental Education in the education system. However, one evidences that in many schools the Environmental Education is not usually practiced.
To accomplish the Environmental Education in the schools is to answer to a real demand of the society, is also, to guarantee the fulfillment of the legislation and to provide to the school a central role in the social transformation that if makes necessary.
The aim of the present work is the planning and the execution of an action plan of Environmental Education for basic education in the School Rodrigues Alves of Paraíso do Sul - RS. For in such a way endorsement in bibliography searched that approaches the concepts, principles, objectives in Environmental Education, as well as pedagogical aspects of the school and the referring Brazilian legislation to the Environmental Education.
The work is a result of a meeting of ideas, human being and material availability, with the conceptual and legal rules that guide the Environmental Education in Brazil and in the Rio Grande do Sul state. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação ambiental | por |
dc.subject | Legislação | por |
dc.subject | Escola | por |
dc.subject | Environmental education | eng |
dc.subject | Legislation | eng |
dc.subject | School | eng |
dc.title | Educação Ambiental no ensino fundamental. Um estudo de caso: A Escola Municipal De Ensino Fundamental Rodrigues Alves – Paraíso do Sul - RS | por |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Educação Ambiental | por |
dc.description.resumo | Atualmente a Educação Ambiental é um assunto de destaque na pauta das escolas brasileiras. A criação da Lei Federal Nº 9.795 de 1.999 que cria a Política Nacional da Educação Ambiental, bem como a Lei Estadual nº 11.730/2002 visam a necessidade de implementar a Educação Ambiental no sistema de ensino. No entanto, constata-se que em muitas escolas a educação ambiental não está sendo posta em prática.
Efetivar a educação ambiental nas escolas é responder a uma demanda real da sociedade, é também, garantir o cumprimento da legislação e proporcionar à escola um papel central na transformação social que se faz necessária.
O presente trabalho objetiva o planejamento e a execução de um plano de ação de educação ambiental para o ensino fundamental na Escola Rodrigues Alves de Paraíso do Sul – RS. Para tanto se buscou respaldo em bibliografia que aborda os conceitos, princípios, objetivos em educação ambiental, bem como aspectos pedagógicos da escola e a legislação brasileira referente à educação ambiental.
O trabalho é resultado de um encontro de idéias, disponibilidade humana e material com os preceitos conceituais e legais que orientam a educação ambiental no Brasil e no estado do Rio Grande do Sul. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Rurais | por |