dc.creator | Lopes, Daniel Jaenisch | |
dc.date.accessioned | 2023-05-09T19:30:02Z | |
dc.date.available | 2023-05-09T19:30:02Z | |
dc.date.issued | 2022-04-26 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/29025 | |
dc.description.abstract | The present research is established from the History, Theory and Criticism of Art field
in order to research curatorship, expography and mediation. The object of study is the
mediation under digital environment for the Art, Science and Technology Festival
(FACTORS), in its seventh edition. The general aim is to produce a cartography
concerning the course of action from the mediator staff of FACTORS 7.0 as well as
reflecting upon how these experiences have converged into making a mediation device
for the event. It aims, more precisely, to discuss and analyse the development of what
has been produced to mediate art pieces from the festival that took place in 2020 on
both Instagram and Facebook digital platforms, while contributing with the online
mediation strategies from the occasion using devices. It establishes the idea of
Contemporaneity in Agamben (2009), of Contemporary Art in Archer (2001), Cauquelin
(2005) and Smith (2013). It is inspired, initially, by the Rizome shape of Deleuze and
Guattari (1995) in order to map ways of audience communication strategies at
FACTORS. Curatorship is referenced through Alves (2010), Tejo (2010) as well as
Bieguelman and Santos (2022); regarding mediation approaches, Grinspum (2014)
Marandino (2008) in addition to Pinto e Gouvêa (2014) are considered; for the digital
standpoint as well as for subject cognition, the contributions of Couchot (2003) are
observed. The concept of device is worked under the views of Agamben (2009) and
Deleuze (1997), broadening the discussion beyond the technological field. The
experimental character of technological agency for communicating with the audience
in virtual exhibition spaces is highlighted. Furthermore, mediation as a device is
approached as a critical parameter concerning communicational structures in Art,
Science and Technology events. | eng |
dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Arte contemporânea | por |
dc.subject | Arte e tecnologia | por |
dc.subject | Dispositivo | por |
dc.subject | Mediação | por |
dc.subject | Mediação online | por |
dc.subject | Contemporary art | por |
dc.subject | Art and technology | eng |
dc.subject | Device | eng |
dc.subject | Mediation | eng |
dc.subject | Online mediation | eng |
dc.title | O dispositivo de mediação no Factors 7.0: experimentações em ambiente digital | por |
dc.title.alternative | The mediation device at Factors 7.0: digital environment experimentations | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta pesquisa parte do campo da História, Teoria e Crítica da Arte para pensar
curadoria, expografia e mediação. Tem como objeto de estudo a mediação em
ambiente digital no Festival de Arte, Ciência e Tecnologia, em sua sétima edição. O
objetivo geral consiste em cartografar os modos de atuação da equipe de mediadores
para o FACTORS 7.0 e refletir como essas experiências convergiram para a produção
de um dispositivo de mediação. Mais especificamente, visa discutir e problematizar o
desenvolvimento do material produzido para mediar as obras no festival que
aconteceu em 2020, nas plataformas Instagram e Facebook, e contribuir com as
estratégias de mediação online por meio de dispositivos digitais. Fundamenta-se a
ideia do que é o contemporâneo em Agamben (2009), Arte Contemporânea em Archer
(2001), Cauquelin (2005) e Smith (2013). Inspira-se no Rizoma de Deleuze e Guattari
(1995) com o intuito de mapear os modos de comunicação com o público no
FACTORS. Referencia-se a curadoria a partir de Alves (2010), Tejo (2010),
Beiguelman e Santos (2022); acerca da mediação são utilizadas as abordagens de
Grinspum (2014), Marandino (2008) assim como de Pinto e Gouvêa (2014); do ponto
de vista digital e da cognição do sujeito, as contribuições de Couchot (2003). O
conceito de dispositivo é trabalhado pela óptica de Agamben (2009) e Deleuze (1997),
ampliando a discussão além do âmbito tecnológico. Convém ressaltar o caráter
experimental dos agenciamentos de tecnologias para comunicação com o público no
espaço expositivo virtual. Ainda, destaca-se que a mediação como dispositivo é
abordada como parâmetro crítico sobre as estruturas comunicacionais dos eventos
de Arte, Ciência e Tecnologia. | por |
dc.contributor.advisor1 | Santos, Nara Cristina | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0024977948247395 | por |
dc.contributor.referee1 | Codevilla, Fernando Franco | |
dc.contributor.referee2 | Gomes, Paulo César Ribeiro | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/4840418497394669 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Artes | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Artes e Letras | por |