dc.creator | Garbin, Rogério | |
dc.date.accessioned | 2023-06-27T11:51:10Z | |
dc.date.available | 2023-06-27T11:51:10Z | |
dc.date.issued | 2023-05-29 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/29560 | |
dc.description.abstract | Sustainable development has become one of the most important and urgent issues nowadays to
consider that over the years the population increases and the resources necessary for the
municipalities to survive exponentially decrease, thus causing a social and generational abyss.
The aggravation of the problem is due to the low understanding by public managers of what
sustainable development is, which, consequently, has been decisive for the excess of ineffective
initiatives, when it comes to actions that are sustainable, perennial and constant in the scope of
the municipalities. In this sense, each individual, family nucleus and community must be aware
of what sustainable development is within their socio-economic-social context and apply it to
their day-to-day activities in the city where they live. In addition to addressing the conceptual
issue of sustainable development, through the case study of the municipality of São SebastiãoSP, we analyzed municipal data through documents and sustainable development reports
prepared in partnership by PNUD, Petrobrás, the municipal government, as well as society.
organized civil society and we demonstrate that the public policies promoted in the period are
ineffective in terms of promoting perennial sustainability and we propose learning as a
fundamental tool for the formation of a sustainable culture and the strengthening of a generation
that is more aware of its role in reducing the abyss social and economic between generations,
as well as the conscious use of currently available resources. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Sustentabilidade | por |
dc.subject | Aprendizagem | por |
dc.subject | Desenvolvimento | por |
dc.subject | ODS | por |
dc.subject | TBL | por |
dc.subject | Sustainability | eng |
dc.subject | Learning | eng |
dc.subject | Development | eng |
dc.title | Desenvolvimento sustentável perene como base de elaboração e fomento das políticas públicas - um estudo de caso no município de São Sebastião - SP | por |
dc.title.alternative | Perennial sustainable development as a basis for the elaboration and the promotion of public policies: the case study of the municipality of São Sebastião - SP | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | O desenvolvimento sustentável tornou-se um dos temas mais importantes e urgentes nos dias
atuais a considerar que com o passar dos anos aumenta a população e diminui exponencialmente
os recursos necessários para os municípios à sobrevivência, causando assim um abismo social
e geracional. O agravamento do problema se dá pela baixa compreensão pelos gestores
públicos, do que vem a ser o desenvolvimento sustentável, o que, consequentemente, tem sido
determinante para o excesso de iniciativas ineficazes, quando se trata de ações nos sustentáveis,
perenes e constantes no âmbito dos municípios. Nesse sentido, cada indivíduo, núcleo familiar
e comunidade deve ser cônscio do que vem a ser desenvolvimento sustentável dentro dos eu
contexto socio-econômico-social e aplica-lo ao seu dia-a-dia na cidade em que vive. Além de
abordar a questão conceitual do desenvolvimento sustentável, através do estudo de caso do
munícipio de São Sebastião-SP, analisamos os dados municipais através de documentos e
relatórios de desenvolvimento sustentável elaborado em parceria pela PNUD, Petrobrás, a
prefeitura municipal, bem como sociedade civil organizada e demonstramos que as políticas
públicas promovidas no período são ineficazes quanto a promoção de uma sustentabilidade
perene e propomos a aprendizagem como ferramenta fundamental para a formação de uma
cultura sustentável e o fortalecimento de uma geração mais consciente quanto ao seu papel em
diminuir o abismo social e econômico entre as gerações, bem como a utilização consciente dos
recursos atualmente disponíveis. | por |
dc.contributor.advisor1 | Dorion, Eric Charles Henri | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8616796657243433 | por |
dc.contributor.referee1 | Zucatto, Luís Carlos | |
dc.contributor.referee2 | Pilati, Adriana Fasolo | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/6315871099139435 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Administração Pública | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações Públicas | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |