Show simple item record

dc.creatorAraújo, Eduardo Barreto de
dc.date.accessioned2023-11-01T12:37:14Z
dc.date.available2023-11-01T12:37:14Z
dc.date.issued2023-05-19
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/30421
dc.description.abstractThis thesis aims to present a discussion about cinema in Revista do Globo between the years 1929 to 1950. Born in the city of Porto Alegre and having its first issue published in 1929, this periodical circulated until 1967, when it ended its publications. activities. Owner of a modern visuality that dialogued with the urban context where it was inserted, it represented/presented not only the urban society of the capital of Rio Grande do Sul, but also of several other cities in the interior of Rio Grande do Sul. its existence issues related to the local, national and international context circulated through its pages. One of the subjects addressed in the pages of Revista do Globo was cinema. In many ways it occupied a space that was small at the beginning, but over the years it gained an important highlight. Having its own section within the structure of the journal. Based on the importance of cinema as a representation of reality, as a way of presenting social customs and reproducing cultural contexts. In this context, this thesis aimed to analyze the cinema section of Revista do Globo from a historical perspective, examining the reproduction of various aspects of the cinematographic universe. The general objective of the thesis, to analyze with the perspective of the historian the way in which the theme of cinema was reproduced in the pages of Revista do Globo was the great guiding element of the research. One of the specific objectives was to add information and contribute to an expansion of the historiography of cinema in Rio Grande do Sul and also, to a certain extent, in Brazil. Through characters who wrote for the magazine. These characters were part of the history not only of the periodical, but also of the arts in Rio Grande do Sul, thus contributing to a kind of group of intellectuals being formed and strengthened through the social and cultural practices that they maintained beyond the pages they wrote. about the movies. Finally, an attempt was made to present these intellectuals who wrote for the magazine and who contributed to the emergence of a specialized critique. If at the beginning they were seen by themselves as chroniclers, after a certain period they already considered themselves film critics and their contributions transcended the pages they wrote and created space for the emergence of study groups and the Clube de Cinema de Porto Alegre. Contributing to the expansion of these people's personal biography was also part of the research. It is expected from this thesis that elements may emerge for an expansion and consolidation of the historiography of cinema in Rio Grande do Sul.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectRevista do Globopor
dc.subjectCinemapor
dc.subjectIntelectuaispor
dc.subjectCrítica de cinemapor
dc.subjectIntellectualseng
dc.subjectFilm revieweng
dc.titleNasce uma estrela no Pampa Gaúcho: a crítica cinematográfica na Revista do Globo entre os anos de 1929 até 1950por
dc.title.alternativeA star is born in the Pampa Gaúcho: the film reviewin Revista do Globo between the years 1929 to 1950eng
dc.typeTesepor
dc.description.resumoEsta tese tem o objetivo de apresentar uma discussão acerca do cinema na Revista do Globo entre os anos de 1929 até 1950. Nascida na cidade de Porto Alegre e tendo seu primeiro número publicado no ano de 1929, este periódico circulou até 1967, quando encerrou suas atividades. Dono de uma visualidade moderna e que dialogava com o contexto urbano onde estava inserida, ela representou/apresentou não somente a sociedade urbana da capital gaúcha, mas também de diversas outras cidades do interior do Rio Grande do Sul. Nos seus mais diversos números e na sua existência assuntos relacionados ao contexto local, nacional e internacional circularam por suas páginas. Um destes assuntos abordados nas páginas da Revista do Globo foi o cinema. De muitas formas ele ocupou um espaço que se no início era pequeno, com o passar dos anos foi ganhando um destaque importante. Tendo a sua própria seção dentro da estrutura do periódico. A partir da importância do cinema como representação do real, como modo de apresentação dos costumes sociais e da reprodução de contextos culturais. Nesse contexto, esta tese teve como objetivo analisar a seção de cinema da Revista do Globo sob a perspectiva histórica, examinando a reprodução de diversos aspectos do universo cinematográfico. O objetivo geral da tese, analisar com a perspectiva do historiador a maneira como o tema do cinema foi reproduzido nas páginas da Revista do Globo foi o grande elemento norteador da pesquisa. Um dos objetivos específicos consistia em acrescentar informações e contribuir para uma ampliação da historiografia do cinema no Rio Grande do Sul e também de certa forma no Brasil. Através de personagens que escreveram para a revista. Estes personagens fizeram parte da história não somente do periódico, mas também das artes do Rio Grande do Sul, contribuindo assim para que uma espécie de grupo de intelectuais se formasse e se fortalecesse através das práticas sociais e culturais que mantinham para além das páginas que escreviam sobre o cinema. Por fim se tentou apresentar estes intelectuais que escreviam para a revista e que contribuíram para o surgimento de uma crítica especializada. Se no início eram encarados por si mesmos como cronistas, ao final de um certo período já se consideravam críticos de cinema e suas contribuições transcenderam as páginas que escreviam e criaram espaço para o surgimento de grupos de estudos e o Clube de Cinema de Porto Alegre. Contribuir para a ampliação da biografia pessoal destas pessoas também fez parte da pesquisa. Espera-se a partir desta tese que possam surgir elementos para uma ampliação e consolidação da historiografia do cinema no Rio Grande do Sul.por
dc.contributor.advisor1Remedi, José Martinho Rodrigues
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4112671771507306por
dc.contributor.referee1Käfer, Natacha Klein
dc.contributor.referee2Mattos, Renan Santos
dc.contributor.referee3Weber, Beatriz Teixeira
dc.contributor.referee4Ribeiro, Marcelo
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2895162627949156por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentHistóriapor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Históriapor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIApor
dc.publisher.unidadeCentro de Ciências Sociais e Humanaspor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

O Manancial - Repositório Digital da UFSM utiliza a versão 6.3 do software DSpace.
Av. Roraima, 1000. Cidade Universitária "Prof. José Mariano da Rocha Filho".
Bairro Camobi. CEP: 97.105-900. Santa Maria, RS, Brasil.