dc.creator | Ribeiro, Alice Motta | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T13:51:58Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T13:51:58Z | |
dc.date.issued | 2023-12-18 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/31671 | |
dc.description.abstract | Assistance to individuals with indications of High Abilities/Giftedness (HA/G) can be
carried out beyond the school environment, with a view to meeting their educational
needs. Considering a scenario in which the Laws produce guidelines for identification,
registration and assistance to students with HA/G, this work sought to describe a
program that develops ways to provide assistance to this subject. In this sense, the
research aimed to investigate the repercussions of the GEIM Program – Multiple
Intelligence Enrichment Group for the development of students with AH/DS and their
families. The research has a qualitative, exploratory nature, and for its development
an interview was carried out. Five students and their respective families with the
aforementioned profile participated in the research, with collections carried out online.
The content analysis was carried out based on studies by Bardin (2011), as it aims to
understand the content that is implicit in the participants' statements. The investigation
revealed that the students and family members who participate in the project's actions
indicate positively that GEIM contributes to the development of students, and
consequently, family members also benefit from the project's actions. From this, the
professional master's degree product of this research was the construction of an
informative material about GEIM and HA/G with the aim of publicizing the
characteristics of HA/G for the possible recognition of this subject, as well as giving
visibility, to who may be interested, about the project's actions. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação especial | por |
dc.subject | Altas habilidades/superdotação | por |
dc.subject | Suplementação curricular | por |
dc.subject | Enriquecimento extracurricular | por |
dc.subject | Contexto educativo | por |
dc.subject | Special education | eng |
dc.subject | High abilities/giftedness | eng |
dc.subject | Enrichment | eng |
dc.subject | Extracurricular service | eng |
dc.subject | Educational context | eng |
dc.title | O programa GEIM – Grupo de Enriquecimento das Inteligências Múltiplas e o desenvolvimento de alunos com altas habilidades/superdotação | por |
dc.title.alternative | The GEIM program – Group for Enrichment of Multiple Intelligences and the development of students with high abilities/giftedness | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | O atendimento ao sujeito com indicativos de Altas Habilidades/Superdotação (AH/SD),
pode ser realizado para além do ambiente escolar, com vistas a suprir suas
necessidades educacionais. Tendo em vista um cenário em que as Leis Educacionais
produzem diretrizes de identificação, cadastramento e atendimento ao aluno com
AH/SD, buscou-se com este trabalho descrever um programa, que desenvolve
caminhos para concretizar o atendimento a esse sujeito. Nesse sentido, a pesquisa
objetivou investigar as repercussões do Programa GEIM – Grupo de Enriquecimento
das Inteligências Múltiplas para o desenvolvimento de alunos com AH/SD e seus
familiares. A pesquisa possui caráter qualitativo, exploratória, e o instrumento de
coleta de dados utilizado foi a entrevista. Participaram da pesquisa cinco alunos e
seus respectivos familiares, sendo as coletas realizadas de forma online. A análise de
conteúdo foi realizada a partir dos estudos de Bardin (2011), uma vez que visa
compreender o conteúdo que está implícito nas falas dos participantes. Com a
investigação evidenciou-se que os alunos e familiares que participam das ações do
projeto, sinalizam de forma positiva que o GEIM contribui para o desenvolvimento dos
alunos, e consequentemente, os familiares também são beneficiados pelas ações. A
partir disso, o produto de mestrado profissional desta pesquisa foi a construção de um
material informativo sobre o GEIM e as AH/SD com objetivo de divulgar sobre as
características das AH/SD para o possível reconhecimento deste sujeito, como
também dar visibilidade, a quem possa interessar, sobre as ações do projeto. | por |
dc.contributor.advisor1 | Negrini, Tatiane | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6375749355117140 | por |
dc.contributor.referee1 | Rech, Andréia Jaqueline Devalle | |
dc.contributor.referee2 | Dal Forno, Letícia Fleig | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3806611693248395 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |