dc.creator | Rosa, Suiane Ewerling da | |
dc.date.accessioned | 2014-12-05 | |
dc.date.available | 2014-12-05 | |
dc.date.issued | 2014-04-16 | |
dc.identifier.citation | ROSA, Suiane Ewerling da. NON-NEUTRALITY OF SCIENCE TECHNOLOGY: QUESTIONING SILECING IN EDUCATIONAL PRACTICES RELATED TO STS (SCIENCE-TECHNOLOGY-SOCIETY). 2014. 123 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014. | por |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7127 | |
dc.description.abstract | The STS movement has as a main objective the democratization of decision-making on social issues involving science-technology (ST). Also, this arises in contexts in which the supposed neutrality of ST began to be questioned. Neutrality understood as legitimizing technocratic decision models. In the educational field, I seek curriculum geared toward to the creation of a culture of participation, based on reference Freire-STS and LATSTS (Latin American Thought in Science Technology Society). As well, my research problem was: Historic Buildings, called myths, in other words, the supposed neutrality / superiority of technocratic decision model, the Salvationist perspective / redeeming attributed to ST and scientific-technological determinism, sustained and feeding back the supposed neutrality have been worked on educational practices related to the Science-Technology-Society? Which referrals have been given? The objectives that guided the research were: i) identify, in educational practices presented in the literature of the area, the approaches given to the three historic buildings; ii) analyze and deepen the featured aspects in regard to the three historic buildings, in a vision of non-neutrality of ST; and iii) signal parameters to Science Education in order to support proposals for educational practices. Methodologically, consisted of a qualitative research, bibliographic nature, being the corpus of analysis consisting of six articles published in journals in the field of Science Education. I used the Textual Discourse Analysis, which resulted in three categories of analysis: a) Silencing on the design of ST may be signaling an endorsement to a close understanding of the scientific-technological determinism; b) Silencing on dimensions other natures, beyond the scientific-technological in decision-making processes; and, c) Silencing about the values internalized in the scientific-technological product. | eng |
dc.format | application/pdf | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Ciência-tecnologia-sociedade | por |
dc.subject | Práticas educativas | por |
dc.subject | Não neutralidade da ciência-tecnologia | por |
dc.subject | Science-technology-society | eng |
dc.subject | Non-neutrality of science technology | eng |
dc.subject | Educational practices and silencing | eng |
dc.title | Não neutralidade da ciência-tecnologia: problematizando silenciamentos em práticas educativas relacionadas à CTS | por |
dc.title.alternative | Non-neutrality of science technology: questioning silecing in educational practices related to STS (science-technology-society) | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | O movimento Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS) tem como um dos objetivos centrais à democratização de processos decisórios sobre temas sociais envolvendo ciência-tecnologia (CT). Também, este surge em contextos nos quais a suposta neutralidade da CT passou a ser questionada. Neutralidade entendida como legitimadora de modelos decisórios tecnocráticos. A pesquisa está inserida na busca de currículos voltados para a constituição de uma cultura de participação, apoiada nos referenciais Freire-CTS e no Pensamento Latino Americano em Ciência-Tecnologia-Sociedade (PLACTS). Assim, o problema de pesquisa foi: Construções históricas, denominadas de mitos, ou seja, a suposta neutralidade/superioridade do modelo de decisões tecnocráticas, a perspectiva salvacionista/redentora atribuída à CT e o determinismo científico-tecnológico, sustentadas e realimentando a suposta neutralidade, têm sido trabalhadas em práticas educativas relacionadas à CTS? Quais encaminhamentos têm sido dados? Os objetivos que guiaram a investigação foram: i) identificar, em práticas educativas, apresentadas em literaturas da área, as abordagens dadas a estas três construções históricas; ii) analisar e aprofundar os aspectos caracterizados no que tange as três construções históricas, em uma visão de não neutralidade da CT; e, iii) sinalizar parâmetros para a Educação em Ciências, fundamentando propostas de práticas educativas. Metodologicamente, constituiu-se de uma pesquisa qualitativa, de cunho bibliográfico, sendo o corpus de análise constituído de artigos publicados em seis periódicos da área da Educação em Ciências. Utilizou-se a Análise Textual Discursiva, da qual resultaram três categorias de análise: a) Silenciamento sobre a origem, sobre a concepção de CT pode estar sinalizando o endosso a uma compreensão próxima do determinismo científico-tecnológico; b) Silenciamento sobre dimensões de outras naturezas, além da científico-tecnológica, em processos decisórios; e, c) Silenciamento quanto aos valores internalizados no produto científico-tecnológico. Estas categorias, sintetizando os resultados da pesquisa, sinalizam desafios para a educação em ciências, particularmente para a constituição de uma cultura de participação. | por |
dc.contributor.advisor1 | Auler, Décio | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708444P6 | por |
dc.contributor.referee1 | Santos, Wildson Luiz Pereira dos | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6094379265028380 | por |
dc.contributor.referee2 | Muenchen, Cristiane | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4229240T0 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2349974472232866 | por |
dc.publisher.country | BR | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |