dc.contributor.advisor | Fleig, Maria Talita | |
dc.creator | Sausen, Carolina | |
dc.date.accessioned | 2017-11-07T13:20:07Z | |
dc.date.available | 2017-11-07T13:20:07Z | |
dc.date.issued | 2016-09-23 | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/11978 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Docência na Educação Infantil, RS, 2016. | por |
dc.description.abstract | This monograph on Specialization in Teaching in Childhood Education focuses on pedagogical practice in preschool, taking into consideration documents such as the Curricular Proposal of the Municipality of Ijuí and the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education (BRASIL, 2010). With a qualitative approach, in this work we opted to organize and develop a project that enabled the participation of children in different spaces and times of interactions, discoveries and games in Early Childhood Education, considering the demands and interests of the class: and analyze the teaching practice itself From records and reflections of the project developed. For the organization and development of the project called "Surprise Box" with children of a municipal school of Early Childhood Education in Ijuí, the observations, portfolio records and reflections were used, contributing to a research work and analysis of the organization of the practice in the Preschool, where it was possible to rethink teaching, seeking new possibilities, considering that the work was exposed and shared with all school and family communities. In this way, it was noticed that it was often necessary to listen, to propose, to intervene and even to silence due to the lack of answers, in order to perceive the growth of the group, [re] meaning the experiences, constituting a reflective teacher of practice. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação infantil | por |
dc.subject | Docência | por |
dc.subject | Prática pedagógica | por |
dc.subject | Reflexão | por |
dc.subject | Early childhood education | eng |
dc.subject | Teaching | eng |
dc.subject | Pedagogical practice | eng |
dc.subject | Reflection | eng |
dc.title | "Caixa-surpresa": registros e reflexões da docência na educação infantil | por |
dc.title.alternative | "Surprise box": records and reflections of teaching in children education | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil. | por |
dc.degree.specialization | Docência na Educação Infantil | por |
dc.description.resumo | Esta monografia de Especialização em Docência na Educação Infantil tem como foco a prática pedagógica na pré-escola, levando em consideração documentos como a Proposta Curricular do Município de Ijuí e as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil (BRASIL, 2010). Com abordagem qualitativa, nesse trabalho optou-se por organizar e desenvolver um projeto que viabilizasse a participação das crianças em diferentes espaços e tempos de interações, descobertas e brincadeiras na Educação Infantil, considerando as demandas e interesses da turma: e analisar a própria prática docente a partir de registros e reflexões do projeto desenvolvido. Para a organização e o desenvolvimento do projeto denominado “Caixa Surpresa” com crianças de uma escola municipal de Educação Infantil de Ijuí, utilizou-se as observações, registros dos portfólios e reflexões, contribuindo para um trabalho de pesquisa e análise da organização da prática na pré-escola, onde foi possível repensar a docência, buscando novas possibilidades, considerando que o trabalho estava exposto e sendo compartilhado com toda comunidades escolar e familiar. Nesse percurso percebeu-se que, muitas vezes, foi necessário ouvir, propor, intervir e, até mesmo, silenciar por não ter respostas, para assim perceber o crescimento do grupo, [re]significando as experiências, constituindo-se uma professora reflexiva da prática. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |