dc.contributor.advisor | Mousquer, Maria Elizabete Londero | |
dc.creator | Abreu, Henriqueta Rocha de | |
dc.date.accessioned | 2017-12-06T12:16:30Z | |
dc.date.available | 2017-12-06T12:16:30Z | |
dc.date.issued | 2011-09-16 | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/12142 | |
dc.description | Monografia (especializacao) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educacao, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2011. | por |
dc.description.abstract | School presents itself as autonomous, as it promotes a critical and transformative environment of the reality which encompasses the social majority. The School Council as the highest instance of democracy within the academic institution shall be responsible for ensuring freedom of thought from the perspective of collective construction by all social actors involved in the educational process. In spite of this, it is possible to notice gaps between the School Council and its performance in school when analyzing it in greater details, which implies in not so democratic, decentralized and autonomous relations. Facing this possible reframing of the School Council´s role, it is presented the proposal of analyzing how the performance of the School Council versus Academic Management from School X, which belongs to the Fortaleza municipal, works. To do so, it was considered a qualitative approach, using as procedure the documental and bibliographic research, and also a field research with interviews and questionnaires. Among the relations established between the theoretical basis and the School Council from X institution, it is possible to identify the paradox of participatory democracy mentioned by the legislation of official documents and the unproductive attitude of a board that has not yet been instituted as independent and democratic, a Council which submits itself to Direction, a lack of information and knowledge on how the board should proceed, bureaucratic difficulties and, finally, a practice relegated to the elite. Therefore, there is a lot to go through in order to have a School Council from School X that may promote participation and democracy. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Conselho escolar | por |
dc.subject | Gestão escolar | por |
dc.subject | Democracia | por |
dc.subject | School council | eng |
dc.subject | School management | eng |
dc.subject | Democracy | eng |
dc.title | A importância do conselho escolar no processo de gestão democrática: o legal e a prática | por |
dc.title.alternative | The importance of the school board in the process of democratic administration: the legal and pratical | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Fortaleza, CE, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | A escola se apresenta como autônoma, à medida que promove um ambiente crítico e transformador da realidade em que se contemple a maioria social. O Conselho Escolar como instância máxima de democracia dentro da instituição escolar se incumbirá de garantir a liberdade de pensamento na perspectiva da construção coletiva por todos os atores sociais envolvidos no processo educativo. Embora, ao se analisar de forma mais minuciosa, permita-se perceber lacunas entre a função do Conselho Escolar e sua atuação na escola, o que implica em relações nem tão democrática, descentralizada e autônoma. Diante dessa possível ressignificação do papel dos Conselhos Escolares, apresenta-se a proposição de analisar como se dá na prática a atuação do Conselho Escolar versus Gestão Escolar da Escola X pertencente à rede municipal de Fortaleza. Para tanto, apoiou-se na abordagem qualitativa, utilizando como procedimento a pesquisa documental e bibliográfica, além da pesquisa de campo dispondo dos recursos de questionário e entrevista. Dentre as relações estabelecidas entre as bases teóricas e a prática do Conselho Escolar da Escola X, pode-se identificar o paradoxo entre a democracia participativa mencionada pela legislação dos documentos oficiais e a improdutividade de um colegiado que ainda não conseguiu se instituir como autônomo e democrático, um Conselho que se submete à direção, falta informação e conhecimento de como proceder o colegiado, dificuldades burocráticas, e por fim, uma prática relegada à elite. Portanto, há muito a se percorrer na pretensão de um Conselho Escolar da Escola X que promova a participação e a democracia. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |