dc.contributor.advisor | Foletto, Denize da Silveira | |
dc.creator | Morin, Lucila Pereira | |
dc.date.accessioned | 2018-11-07T10:17:50Z | |
dc.date.available | 2018-11-07T10:17:50Z | |
dc.date.issued | 2018-06-30 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14764 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | The present work is part of the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), subproject Pedagogy/Initial Years of the Federal University of Santa Maria (UFSM). The objective is to understand the contribution that the work developed by the PIBID/Pedagogy/Initial Years grant holder brings to the initial formation of the pedagogue, with a view to school management. The research is characterized as qualitative, of the type Observational Case Study (BOGDAN; BIKLEN, 1994), and has as instrument of data acquisition participant observation, the oral and written reports of the grant holders group. As a theoretical option to base this study, we chose the authors RAMOS, FERNANDES and SARTURI (2012); LIMA, SARTURI AND SILVA (2018); FREIRE (2002; 2005); GADOTTI (2003); VIEIRA (2002; 2007); DOCUMENTOS LEGAIS (BRASIL 1988, 1996); PARO (2005); and NÓVOA (2011). As a result, it was verified that the work developed in the PIBID/Pedagogy/Initial Years enables grant holders to reflect-action-reflection (RAMOS; FERNANDES; SARTURI, 2012) about the reality lived and, therefore, contributes significantly to the initial formation of the pedagogue. Wherefore, it is concluded that it is possible to characterize the PIBID/Pedagogy/Initial Years as a potentiator of formative experiences, therefore since it encourages in all the participants the understanding of the importance of a management based on the dialogue, the participation, the definition of roles within the team, building links between the group, schools and university. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão escolar | por |
dc.subject | Iniciação à docência | por |
dc.subject | Formação inicial | por |
dc.subject | School management | eng |
dc.subject | Initiation to teaching | eng |
dc.subject | Initial formation | eng |
dc.title | A formação do pedagogo(a) no contexto do PIBID | por |
dc.title.alternative | The formation of the pedagogue in the context of PIBID | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Sobradinho, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho insere-se no contexto do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), subprojeto Pedagogia/Anos Iniciais da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). O objetivo é compreender a contribuição que o trabalho desenvolvido pelos/as bolsistas do PIBID/Pedagogia/Anos Iniciais traz para a formação inicial do/a pedagogo/a, tendo em vista a gestão escolar. A pesquisa caracteriza-se como qualitativa, do tipo Estudo de Caso Observacional (BOGDAN; BIKLEN, 1994) e tem como instrumento de coleta de dados a observação participante, os relatos orais e escritos do grupo de bolsistas. Como opção teórica para fundamentar este estudo, optou-se pelos/as autores/as RAMOS, FERNANDES E SARTURI (2012); LIMA, SARTURI E SILVA (2018); FREIRE (2002; 2005); GADOTTI (2003); VIEIRA (2002; 2007); DOCUMENTOS LEGAIS (BRASIL 1988; 1996); PARO (2005); e NÓVOA (2011). Como resultado, percebeu-se que o trabalho desenvolvido no PIBID/Pedagogia/Anos Iniciais possibilita aos bolsistas uma reflexão-ação-reflexão (RAMOS; FERNANDES; SARTURI, 2012) sobre a realidade vivida e, portanto, contribui significativamente para a formação inicial do/a pedagogo/a. Logo, conclui-se que é possível caracterizar o PIBID/Pedagogia/Anos Iniciais como um potencializador de experiências formativas, pois incita em todos os envolvidos o entendimento da importância de uma gestão pautada no diálogo, na participação, na definição de papéis dentro da equipe, construção de elos entre o grupo, escolas e universidade. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |