dc.contributor.advisor | Henz, Celso Ilgo | |
dc.creator | Bolzan, Mariane | |
dc.date.accessioned | 2019-02-18T12:02:40Z | |
dc.date.available | 2019-02-18T12:02:40Z | |
dc.date.issued | 2015-11-28 | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15665 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2015. | por |
dc.description.abstract | This work is based on studies about democratic school administration, considering the reality of a school located in a rural region of Restinga Seca, a small town in the state of Rio Grande do Sul, Brasil. Thus, the aim of the present study is to understand how a democratic administrationhas beendeveloped in the school and the waysthe school community is engaged in this process, as well as to examine the challenges, limits and possibilities of this educational institution as a democratic administration.The research was conducted with the contributions of students, teachers, staff, parents, and members of the Parents and Teachers Board of the Municipal Elementary School Deziderio Fuzer. Data collection was carried out in the school and its neighborhood through a semi-structured interview with the participants, an observation of the school as a whole and an analysis of its Pedagogical Political Project (PPP).This research is qualitative, in line with the studies of Bogdan and Biklen (1994) and was based on studies about democratic school administration according to authors such as Lück (2008) and Ferreira (2001), as well as Caldart (2004) and Molina (2009) regarding education in rural areas. Based on the data analysis, it is possible to conclude that the Municipal Elementary School Deziderio Fuzer has been developing the principles of a democratic administration, which can be clearly seenin its PPP and was corroboratedby the participants’ speeches. Moreover, all participants have demonstrated a feeling of belongingness regarding the school, as if it were part of their lives, which encourages their engagement whenever necessary. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão escolar democrática | por |
dc.subject | Escola | por |
dc.subject | Educação do campo | por |
dc.subject | Democratic school administration | eng |
dc.subject | School | eng |
dc.subject | Education in rural areas | eng |
dc.title | Gestão democrática: limites, desafios e possibilidades em uma escola do campo do município de Restinga Sêca/RS | por |
dc.title.alternative | Democratic management: limits, challenges and possibilities in a school of the city of Restinga Sêca/RS | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Agudo, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Este trabalho está baseado em estudos sobre gestão escolar democrática, partindo da realidade de uma escola do campo do município de Restinga Sêca/RS. Assim, essa pesquisa buscou compreender de que forma a gestão escolar democrática é reconhecida na Escola Municipal de Ensino Fundamental Dezidério Fuzer e de que maneira a comunidade escolar envolve-se com a mesma, bem como analisar os desafios, limites e possibilidades dessa instituição de ensino enquanto gestão democrática. A pesquisa foi realizada com alunos, professores, funcionários, pais de alunos e membros do Conselho de Pais e Mestres da Escola Municipal de Ensino Fundamental Dezidério Fuzer. A coleta das informações foi realizada na escola e no entorno da mesma, através de uma entrevista semiestruturada com os colaboradores, observação da escola como um todo e análise do Projeto Político Pedagógico (2015) da instituição de ensino. Essa pesquisa é de cunho qualitativo, conforme os estudos de Bogdan e Biklen (1994) e baseou-se em estudos sobre gestão escolar democrática pautada em autores como Lück (2008) e Ferreira (2001), bem como em Caldart (2004) e Molina (2009) para tratar sobre questões pertinentes a
Educação do Campo. A partir da análise dos dados obtidos, conclui-se que a Escola Municipal de Ensino Fundamental Dezidério Fuzer tem os princípios de uma gestão escolar democrática visivelmente percebíveis, o que já pode ser identificado a
partir do seu PPP e consolidou-se a partir da fala dos colaboradores. Além disso, entendo que todos os sujeitos sentem-se pertencentes a escola, como se a mesma fosse parte de suas vidas, efetivando a sua participação na mesma sempre que necessário. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |