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dc.contributor.advisorBenedetti, Ana Caroline Paim
dc.creatorSantos, Talita Renata dos
dc.date.accessioned2019-05-28T11:56:39Z
dc.date.available2019-05-28T11:56:39Z
dc.date.issued2018-11-24
dc.date.submitted2018
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/16674
dc.descriptionMonografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Tecnologia , Curso de Especialização em Educação Ambiental, EaD, RS, 2018.por
dc.description.abstractThe present study aimed to investigate the way on how students from different modalities of a medium level public school, located in the city of Montenegro, RS, perceive the Environmental Education, through the application of semi-structured questionnaires, aiming to elaborate proposals for Environmental Education that are possible to be applied at the school, in a way it will supplement the diagnosed needs and yearnings, characterizing a practical activity of the Environmental Education professional. Given that the teachers have the role of mediators on these students’ formation, they were also interviewed through semi-structured questionnaires with the objective of identifying and analyzing the existing orientations and the teachers’ perception towards the development of the conventional Environmental Education. In this sense, it was possible to verify that there is a distancing regarding the current legislation that supports the development of the Environmental Education and the school, since that most part of the teachers don’t receive formation and training for the development of it. Such reality impacts directly on the students’ perception of Environmental Education, where most of them reduce it to the natural aspects of the environment, conceptualizing it in a generic and disconnected way to the environment they’re inserted in. In this sense, it is urgent the need of formation and capacity training of the faculty’s teachers for the development of an Environmental Education that awakens the conscience for a healthy local, regional and global sustainability in order to build a more environmentally and socially fair world. Such process of continued formation for the teachers can be organized by the specialized professional in Environmental Education.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectLegislação ambientalpor
dc.subjectDiagnósticopor
dc.subjectEducaçãopor
dc.subjectEnsino médiopor
dc.subjectEJA (Educação de Jovens e Adultos)por
dc.subjectEnvironmental legislationeng
dc.subjectDiagnosiseng
dc.subjectEducationeng
dc.subjectHigh schooleng
dc.titleAnálise da percepção de educação ambiental em alunos de diferentes modalidades de ensino de uma escola pública de nível médio em Montenegro, RSpor
dc.title.alternativeAnalysis on the perception of environmental education in students from different teaching modalities of a medium level public school in Montenegro, RSeng
dc.typeTrabalho de Conclusão de Curso de Especializaçãopor
dc.degree.localPolo de Encantado, RS, Brasilpor
dc.degree.specializationEducação Ambiental, EaDpor
dc.description.resumoO presente trabalho teve o intuito de investigar o modo como alunos de diferentes modalidades de ensino de uma escola pública de nível médio, localizada no município de Montenegro, RS, percebem a Educação Ambiental, através da aplicação de questionários semiestruturados, visando elaborar propostas de Educação Ambiental passíveis de serem aplicadas na escola, de modo a suprir as carências e anseios diagnosticados, caracterizando uma ação prática do profissional especialista em Educação Ambiental. Tendo em vista que os professores possuem papel de mediadores na formação destes alunos, os mesmos também foram entrevistados por meio de questionários semiestruturados a fim de identificar e analisar as orientações existentes e a percepção dos docentes em relação ao desenvolvimento da Educação Ambiental formal. Neste sentido, foi possível verificar que há um distanciamento em relação às legislações vigentes que amparam o desenvolvimento da Educação Ambiental e a escola, uma vez que a maior parte dos professores não recebe formação e capacitação para o desenvolvimento da mesma. Tal realidade impacta diretamente na percepção de Educação Ambiental dos alunos, onde a maioria a reduz aos aspectos naturais do meio, conceituando de forma genérica e desconexa com o meio que estão inseridos. É urgente a necessidade de formação e capacitação do corpo docente da escola para o desenvolvimento de uma Educação Ambiental que desperte a consciência da sustentabilidade local, regional e global sadia para a construção de um mundo ambientalmente e socialmente mais justo. Tal processo de formação continuada dos professores pode ser organizado pelo profissional especialista em Educação Ambiental.por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.publisher.unidadeCentro de Tecnologiapor


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  • Educação Ambiental - EaD [323]
    Coleção dos trabalhos de conclusão do Curso de Especialização em Educação Ambiental - EaD

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