dc.creator | Ferreira, Renan Severo | |
dc.date.accessioned | 2022-11-07T20:20:22Z | |
dc.date.available | 2022-11-07T20:20:22Z | |
dc.date.issued | 2022-08-08 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26788 | |
dc.description.abstract | This work comes to exist from the following concern: How does visualization contribute to the
discernment of geometric invariants by mathematics teachers in a professional development
workshop? From this questioning, the research aims to investigate the contributions of
visualization, for mathematics teachers, when analyzing Geometric Invariants with the help of
digital tools. In order to fulfill this objective, it was decided to carry out a work that, in terms
of approach, is classified as qualitative, in which data were collected in a workshop carried out
via the Moodle platform (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) of the
University Federal University of Santa Maria (UFSM) with elementary school mathematics
teachers. The instruments used were questionnaires, resolutions of proposed activities and
interactions carried out in the forums. The analyzes were made from the categorization based
on Bardin (2016) in which the answers were separated into two categories: mathematical
formalism and formative aspects and respective subcategories: justification and concept and
contribution, didactic possibilities and collaborative work. From the analyzes carried out, it was
concluded that the visualization and the digital tools used contributed to the understanding of
the concept of Geometric Invariant by the participants. In addition, it was possible to perceive
that the participants worked together to create new activities that use the Geogebra software as
a teaching tool. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Geometria | por |
dc.subject | Visualização | por |
dc.subject | Geogebra | por |
dc.subject | Formação de professor | por |
dc.subject | Geometry | eng |
dc.subject | Visualization | eng |
dc.subject | Teacher training | eng |
dc.title | Contribuição da visualização na análise de invariantes geométricos no desenvolvimento profissional do professor de matemática | por |
dc.title.alternative | Contribution of visualization in the analysis of geometric invariants in the professional development of the mathematics teacher | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Este trabalho passa a existir da seguinte inquietação: Como a visualização contribui para o
discernimento dos invariantes geométricos por professores de matemática em uma oficina de
desenvolvimento profissional? A partir desse questionamento, a pesquisa tem como objetivo
investigar as contribuições da visualização para professores de matemática, ao analisar
invariantes geométricos com o auxílio de ferramentas digitais. Para cumprir com o referido
objetivo, optou-se por realizar um trabalho que, quanto à abordagem, é classificado como
qualitativo, cujos dados foram coletados em uma oficina executada via plataforma Moodle
(Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment), da Universidade Federal de Santa
Maria (UFSM), com professores de matemática do ensino básico. Os instrumentos utilizados
foram questionários, resoluções de atividades propostas e interações realizadas nos fóruns. As
análises foram feitas a partir da categorização proposta por Bardin (2016), e as respostas foram
separadas em duas categorias: i) “Formalismo Matemático e Aspectos Formativos e respectivas
subcategorias”; e ii) “Justificativa e Conceito e Contribuição: possibilidades didáticas e trabalho
colaborativo. A partir das análises realizadas, concluiu-se que a visualização e as ferramentas
digitais utilizadas contribuíram para a compreensão do conceito de invariante geométrico por
parte dos participantes. Além disso, foi possível perceber que os participantes trabalharam de
forma conjunta para criar novas atividades que utilizam o software geogebra como ferramenta
de ensino. | por |
dc.contributor.advisor1 | Mathias, Carmen Vieira | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0112509701698645 | por |
dc.contributor.referee1 | Leiva, José Carlos Pinto | |
dc.contributor.referee2 | Tibulo, Vaneza De Carli | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3313292407616737 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Naturais e Exatas | por |