dc.creator | Matos, Xênia Amaral | |
dc.date.accessioned | 2018-04-13T15:58:49Z | |
dc.date.available | 2018-04-13T15:58:49Z | |
dc.date.issued | 2016-12-14 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/12975 | |
dc.description.abstract | Tim Burton is a North-American cineaste known by the movies Beetlejuice (1988), The
Nightmare Before Christmas (1993), and Edward Scissorhands (1990). In 1997, Burton
published his first literary work called The Melancholy Death of Oyster Boy and Other Stories,
a work which presents 23 poems illustrated by the author. Tim Burton’s cinematographic and
literary works present some particular characteristics that exemplify the presence of a signature,
which is meanly delineated by gothic elements, grotesque characteristics, and transtextual
relationships. In this sense, this master’s research analyses the gothic and grotesque
characteristics in the films Vincent (1982), Frankenweenie (1982), and Corpse Bride (2005); as
well as in the book The Melancholy Death of Oyster Boy and Other Stories (1997). | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Tim Burton | por |
dc.subject | Gótico | por |
dc.subject | Grotesco | por |
dc.subject | Tim Burton | eng |
dc.subject | Gothic | eng |
dc.subject | Grotesque | eng |
dc.title | Em busca do universo de Tim Burton: uma análise do gótico e do grotesco | por |
dc.title.alternative | Searching for Tim Burton’s universe: an analysis of the gothic and the grotesque | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Tim Burton é um cineasta norte-americano que se destacou pelos filmes Beetlejuice (1988),
The Nightmare Before Christmas (1993) e Edward Scissorhands (1990). Em 1997, Burton
publica seu primeiro trabalho literário: The Melancholy Death of Oyster Boy and Other Stories,
uma coletânea de 23 histórias, as quais são ilustradas pelo próprio autor. As produções de
Burton, sejam elas cinematográficas ou literárias, possuem características que permitem a
observação de uma assinatura, a qual é delineada, principalmente, pela presença do gótico, do
grotesco e da transtextualidade. A presente dissertação discute o gótico e o grotesco em Tim
Burton, analisando os curtas-metragens Vincent (1982), Frankenweenie (1982), o longametragem
Corpse Bride (2005) e o livro The Melancholy Death of Oyster Boy and Other Stories
(1997). | por |
dc.contributor.advisor1 | Felippe, Renata Farias de | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5454806173934935 | por |
dc.contributor.referee1 | Oliveira, Raquel Trentin | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8414562554311704 | por |
dc.contributor.referee2 | Leal, Tacel Ramberto Coutinho | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/5490897350591210 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/7305441669506969 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Letras | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Letras | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Artes e Letras | por |