dc.creator | Koester, Carolina Prediger | |
dc.date.accessioned | 2018-06-22T12:48:54Z | |
dc.date.available | 2018-06-22T12:48:54Z | |
dc.date.issued | 2017-03-30 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/13505 | |
dc.description.abstract | The present master's thesis refers to a research in Visual Poetry / Art and Visuality. The research has as purpose the execution of poetic actions in the urban space that depart from the concept of the poster lambe-lick. The images used in the interventions are engraved and printed in woodcut, which refers to objects used as lighting utensils in the interiors of the houses, before the installation of the electric distribution network in society, such as lamps and lamps. Starting from individual experiences lived with the poetic practice are, perceptions about the process of insertion of the work in the urban space of different Brazilian cities. Some notes on the perceptible differences in the experiences, based on personal notes in the post-collage period, are reported, aiming at the reflection on the field of urban intervention. Woodcuts fixed to light poles occur on certain routes in different urban centers, being their largest concentration in the city of Santa Maria/RS. Making it possible to construct reflections between the internal and external dimensions (Arendt) of the construction as an artist, characterizing part of this reflective production in contemporary art. In the different cities, to know different urban centers, to observe the existing interventions that were there and to see how my work is exposed and dialogues with what is already inserted in the public space, was an exercise to reflect on how Is absorbed by the passer-by. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Arte contemporânea | por |
dc.subject | Arte e visualidade | por |
dc.subject | Intervenção urbana | por |
dc.subject | Xilogravura | por |
dc.subject | Lambe-lambe | por |
dc.subject | Contemporary art | eng |
dc.subject | Art and visuality | eng |
dc.subject | Urban intervention | eng |
dc.subject | Woodcut | eng |
dc.subject | Lick lick | eng |
dc.title | Intervenção urbana e xilogravura: uma reflexão sobre o espaço urbano e sua ocupação | por |
dc.title.alternative | Urban intervention and woodcut: a reflection about the urban space and its occupation | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A presente dissertação de mestrado refere-se a uma pesquisa em Poéticas Visuais / Arte e Visualidade. A pesquisa tem como propósito a execução de ações poéticas no espaço urbano que partem do conceito do pôster lambe-lambe. As imagens usadas nas intervenções são gravadas e impressas em xilogravura, as quais tem como referência objetos utilizados como utensílios de iluminação nos interiores das casas, antes da instauração da rede de distribuição elétrica na sociedade, como lampiões e lamparinas. Partindo de experiências individuais vivenciadas com a prática poética são apresentadas percepções sobre o processo de inserção do trabalho no espaço urbano de diferentes cidades brasileiras. São relatados alguns apontamentos sobre as diferenciações perceptíveis nas experiências, baseadas nas anotações pessoais no período pós-colagem, visando à reflexão sobre o campo da intervenção urbana. As xilogravuras fixadas em postes de luz se dão em determinados percursos em distintos centros urbanos, sendo sua maior concentração na cidade de Santa Maria/RS. Possibilitando construir reflexões entre as dimensões interna e externa (Arendt) da construção enquanto artista, caracterizando parte desta produção reflexiva em arte contemporânea. Nos percursos realizados em diferentes cidades, conhecer centros urbanos distintos, observar as intervenções já existentes que ali se encontravam e perceber de que maneira o meu trabalho fica exposto e dialoga com o que já está inserido no espaço público, foi um exercício de refletir sobre como vem a ser absorvido pelo transeunte. | por |
dc.contributor.advisor1 | Correa, Helga | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4382607878188343 | por |
dc.contributor.referee1 | Martins, Marta Lúcia Pereira | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2979880140598453 | por |
dc.contributor.referee2 | Stumm, Rebeca Lenize | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/2180723274611305 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/8382421624586799 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Artes | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Artes e Letras | por |