dc.creator | Rodrigues, Rafael Mafalda | |
dc.date.accessioned | 2019-03-14T20:27:45Z | |
dc.date.available | 2019-03-14T20:27:45Z | |
dc.date.issued | 2018-03-26 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15910 | |
dc.description.abstract | This paper presents the symbolic of the evil developed by the hermeneutic and phenomenological method of the
French author Paul Ricoeur (1913-2005). Within the delimited scope, two aspects are central: the first is the
description of the hermeneutic and phenomenological method developed by Ricoeur; the second is to expose the
author's interpretive work on the symbols of the religious confession of evil which he considers essential to the
Western mentality, namely the symbols and myths belonging to the Hebrew, Christian, Hellenic, and ancient Middle
Eastern culture. We will explore the philosophical presuppositions that lead the author towards the problematic of evil,
especially the influences of the philosophy of existence mostly developed in the twentieth century, as well as Husserl's
phenomenology. The concern of this stage is to show the reader the "pre-symbolic" period of Ricoeur, at the beginning
of the development of his philosophy of the will. In the second stage, we intend to carry out a somewhat more detailed
explanation of the methodological transition of the philosophy of Ricoeur that goes from a pure phenomenology to a
phenomenological hermeneutics. Ricoeur will call his transition from "hermeneutic graft to phenomenology," and the
reason for the transition of method lies precisely in the limits she had glimpsed in attempting to address the problem of
evil within an eidetic description. Ricoeur intends to bring the hermeneutic problem of the semantics of the multivocal
expressions into phenomenology. There is a presupposition that operates to the bottom of the hermeneutic conception
of Ricoeur, that is that the access to the understanding of itself is always mediated by the signs of the culture. The
purpose that animates the methodological discussion of the second chapter is to bring greater intelligibility to the
interpretative effort that will be exposed in the next stage, where we will reproduce directly and integrally the
exegetical work on the symbols that Ricoeur performs in Symbolic of the Evil of 1960. structural and eidetic approach
that we will expose in the first stage for the typological approach of the symbols and myths that we reserve for the end
of this work are contrasting, and it is at this point of divergence that we seek to elucidate the suspension of the
chronological exposition of the philosophy of the will of Ricoeur, who passes from the phenomenological description
of the will to the apprehension of the moment of eruption of the will that descends to evil action, and to the evil
suffered. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Símbolo | por |
dc.subject | Mito | por |
dc.subject | Hermenêutica | por |
dc.subject | Fenomenologia | por |
dc.subject | Mal | por |
dc.subject | Ricoeur | por |
dc.subject | Symbol | eng |
dc.subject | Myth | eng |
dc.subject | Phenomenology | eng |
dc.subject | Hermeneutics | eng |
dc.subject | Evil | eng |
dc.title | A simbólica do mal na hermenêutica fenomenológica de Paul Ricoeur | por |
dc.title.alternative | The symbolic of evil in Paul Ricoeur‟s phenomenological hermeneutics | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A presente dissertação visa a expor a simbólica do mal desenvolvida pelo método hermenêutico e
fenomenológico do autor francês Paul Ricoeur (1913-2005). Dentro do escopo delimitado, dois aspectos são
centrais: o primeiro consiste na descrição do método hermenêutico e fenomenológico desenvolvido por Ricoeur;
o segundo está em expor o trabalho interpretativo que o autor realiza sobre os símbolos da confissão religiosa do
mal que considera essenciais à mentalidade ocidental, a saber, os símbolos e mitos pertencentes à cultura
hebraica, cristã, helênica, e do Oriente Médio antigo. Iremos explorar en passant os pressupostos filosóficos que
levam o autor rumo à problemática do mal, sobretudo as influências da filosofia da existência majoritariamente
desenvolvida no século XX, bem como a fenomenologia de Husserl. A preocupação desta etapa está em mostrar
ao leitor o período “pré-simbólico” de Ricoeur, no princípio do desenvolvimento de sua filosofia da vontade. Na
segunda etapa, pretendemos realizar uma explanação minuciosa da transição metodológica da filosofia de
Ricoeur que passa de uma fenomenologia pura para uma hermenêutica fenomenológica. Ricoeur irá chamar sua
transição de “enxerto hermenêutico na fenomenologia”, e a razão para esta transição de método está justamente
nos limites que vislumbrara ao tentar abordar a problemática do mal no seio de uma descrição eidética. Ricoeur
pretende trazer o problema hermenêutico da semântica das expressões multívocas para dentro da fenomenologia.
Há um pressuposto que opera ao fundo da concepção hermenêutica de Ricoeur, que é o de que o acesso à
compreensão de si e do ser é sempre mediado pelos signos da cultura. O propósito que anima a discussão
metodológica do segundo capítulo é trazer maior inteligibilidade ao esforço interpretativo que será exposto na
etapa seguinte, onde iremos reproduzir direta e integralmente o trabalho exegético sobre os símbolos que
Ricoeur realiza em A Simbólica do Mal de 1960. A diferença da abordagem estrutural e eidética que iremos
expor na primeira etapa para a abordagem tipológica dos símbolos e dos mitos que reservamos para o final deste
trabalho são contrastantes, e é a esse ponto de divergência que se busca elucidar pela suspensão da exposição
cronológica da filosofia da vontade de Ricoeur, que passa da descrição fenomenológica da vontade para a
apreensão do momento de erupção da vontade que descamba para ação má, e para o mal sofrido. | por |
dc.contributor.advisor1 | Rossatto, Noeli Dutra | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2947312243186882 | por |
dc.contributor.referee1 | Möbbs, Adriane da Silva Machado | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7088509936863866 | por |
dc.contributor.referee2 | Missaggia, Juliana Oliveira | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/0477980802909030 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2585883063862552 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Filosofia | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Filosofia | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |