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dc.creatorRodrigues, Rafael Mafalda
dc.date.accessioned2019-03-14T20:27:45Z
dc.date.available2019-03-14T20:27:45Z
dc.date.issued2018-03-26
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/15910
dc.description.abstractThis paper presents the symbolic of the evil developed by the hermeneutic and phenomenological method of the French author Paul Ricoeur (1913-2005). Within the delimited scope, two aspects are central: the first is the description of the hermeneutic and phenomenological method developed by Ricoeur; the second is to expose the author's interpretive work on the symbols of the religious confession of evil which he considers essential to the Western mentality, namely the symbols and myths belonging to the Hebrew, Christian, Hellenic, and ancient Middle Eastern culture. We will explore the philosophical presuppositions that lead the author towards the problematic of evil, especially the influences of the philosophy of existence mostly developed in the twentieth century, as well as Husserl's phenomenology. The concern of this stage is to show the reader the "pre-symbolic" period of Ricoeur, at the beginning of the development of his philosophy of the will. In the second stage, we intend to carry out a somewhat more detailed explanation of the methodological transition of the philosophy of Ricoeur that goes from a pure phenomenology to a phenomenological hermeneutics. Ricoeur will call his transition from "hermeneutic graft to phenomenology," and the reason for the transition of method lies precisely in the limits she had glimpsed in attempting to address the problem of evil within an eidetic description. Ricoeur intends to bring the hermeneutic problem of the semantics of the multivocal expressions into phenomenology. There is a presupposition that operates to the bottom of the hermeneutic conception of Ricoeur, that is that the access to the understanding of itself is always mediated by the signs of the culture. The purpose that animates the methodological discussion of the second chapter is to bring greater intelligibility to the interpretative effort that will be exposed in the next stage, where we will reproduce directly and integrally the exegetical work on the symbols that Ricoeur performs in Symbolic of the Evil of 1960. structural and eidetic approach that we will expose in the first stage for the typological approach of the symbols and myths that we reserve for the end of this work are contrasting, and it is at this point of divergence that we seek to elucidate the suspension of the chronological exposition of the philosophy of the will of Ricoeur, who passes from the phenomenological description of the will to the apprehension of the moment of eruption of the will that descends to evil action, and to the evil suffered.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectSímbolopor
dc.subjectMitopor
dc.subjectHermenêuticapor
dc.subjectFenomenologiapor
dc.subjectMalpor
dc.subjectRicoeurpor
dc.subjectSymboleng
dc.subjectMytheng
dc.subjectPhenomenologyeng
dc.subjectHermeneuticseng
dc.subjectEvileng
dc.titleA simbólica do mal na hermenêutica fenomenológica de Paul Ricoeurpor
dc.title.alternativeThe symbolic of evil in Paul Ricoeur‟s phenomenological hermeneuticseng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoA presente dissertação visa a expor a simbólica do mal desenvolvida pelo método hermenêutico e fenomenológico do autor francês Paul Ricoeur (1913-2005). Dentro do escopo delimitado, dois aspectos são centrais: o primeiro consiste na descrição do método hermenêutico e fenomenológico desenvolvido por Ricoeur; o segundo está em expor o trabalho interpretativo que o autor realiza sobre os símbolos da confissão religiosa do mal que considera essenciais à mentalidade ocidental, a saber, os símbolos e mitos pertencentes à cultura hebraica, cristã, helênica, e do Oriente Médio antigo. Iremos explorar en passant os pressupostos filosóficos que levam o autor rumo à problemática do mal, sobretudo as influências da filosofia da existência majoritariamente desenvolvida no século XX, bem como a fenomenologia de Husserl. A preocupação desta etapa está em mostrar ao leitor o período “pré-simbólico” de Ricoeur, no princípio do desenvolvimento de sua filosofia da vontade. Na segunda etapa, pretendemos realizar uma explanação minuciosa da transição metodológica da filosofia de Ricoeur que passa de uma fenomenologia pura para uma hermenêutica fenomenológica. Ricoeur irá chamar sua transição de “enxerto hermenêutico na fenomenologia”, e a razão para esta transição de método está justamente nos limites que vislumbrara ao tentar abordar a problemática do mal no seio de uma descrição eidética. Ricoeur pretende trazer o problema hermenêutico da semântica das expressões multívocas para dentro da fenomenologia. Há um pressuposto que opera ao fundo da concepção hermenêutica de Ricoeur, que é o de que o acesso à compreensão de si e do ser é sempre mediado pelos signos da cultura. O propósito que anima a discussão metodológica do segundo capítulo é trazer maior inteligibilidade ao esforço interpretativo que será exposto na etapa seguinte, onde iremos reproduzir direta e integralmente o trabalho exegético sobre os símbolos que Ricoeur realiza em A Simbólica do Mal de 1960. A diferença da abordagem estrutural e eidética que iremos expor na primeira etapa para a abordagem tipológica dos símbolos e dos mitos que reservamos para o final deste trabalho são contrastantes, e é a esse ponto de divergência que se busca elucidar pela suspensão da exposição cronológica da filosofia da vontade de Ricoeur, que passa da descrição fenomenológica da vontade para a apreensão do momento de erupção da vontade que descamba para ação má, e para o mal sofrido.por
dc.contributor.advisor1Rossatto, Noeli Dutra
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2947312243186882por
dc.contributor.referee1Möbbs, Adriane da Silva Machado
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7088509936863866por
dc.contributor.referee2Missaggia, Juliana Oliveira
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/0477980802909030por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2585883063862552por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentFilosofiapor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Filosofiapor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIApor
dc.publisher.unidadeCentro de Ciências Sociais e Humanaspor


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