dc.creator | Peyrot, Caroline | |
dc.date.accessioned | 2019-10-24T20:01:42Z | |
dc.date.available | 2019-10-24T20:01:42Z | |
dc.date.issued | 2018-03-20 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/18671 | |
dc.description.abstract | The small-scale production of fuel ethanol has serious process-related energy efficiency problems. However, increasing the hydration content of fuel ethanol proposes an alternative to improve the energy balance of the production process, and also reduce GHG emissions in the burning of biofuel without compromising the operating system in thermal machines. A Life Cycle Assessment (LCA) and Energy Efficiency Analysis (EEA) were performed to compare and evaluate the stages of industrial production and stationary end use for fuel ethanol with hydration levels of 5%, 10%, 20% and 30% in volumetric composition. The environmental performance indicated a design of environmental impact minimization of over 25% in the categories respiratory organics (-27%), climate change (-41%), radiation (- 26%) and land use (-110%) Eco-indicator 99. NER (Net Energy Ratio) and NEB (Net Energy Balance) efficiency metrics showed a surplus of 1.3 and a balance of 424.26 GJ, respectively, for the ethanol production scenario with 30% of hydration and the use of bagasse (co-product) in thermal energy cogeneration. The raw material and the electric energy, in this order, were the flows responsible for the reduction of environmental impact and better energy efficiency with the increase of the hydration of the fuel ethanol. The comparison of fuels in the two evaluations carried out indicated that the best scenario for small-scale production and fixed- source final use for electric power generation was observed for 70% v / v ethanol fuel and the use of the bagasse in thermal energy cogeneration. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Impacto ambiental | por |
dc.subject | Eficiência energética | por |
dc.subject | Etanol superhidratado | por |
dc.subject | Pequena escala | por |
dc.subject | Motor de combustão interna | por |
dc.subject | Environmental impact | eng |
dc.subject | Energy efficiency | eng |
dc.subject | Wet ethanol | eng |
dc.subject | Small-scale | eng |
dc.subject | Internal combustion engine | eng |
dc.title | Avaliação do ciclo de vida (ACV) do etanol combustível com elevados teores de água | por |
dc.title.alternative | Life cycle assessment of fuel ethanol with high water contents | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A produção em pequena escala de etanol combustível apresenta sérios problemas de eficiência energética ligados ao processo. No entanto, aumentar o teor de hidratação do etanol combustível propõe uma alternativa para melhorar o equilíbrio energético do processo de produção, e também reduzir emissões de GEE na queima do biocombustível sem comprometer o sistema operacional em máquinas térmicas. Uma Avaliação do Ciclo de Vida (ACV) e uma Análise de Eficiência Energética (AEE) foram realizadas para comparar e avaliar as etapas de produção industrial e uso final estacionário para o etanol combustível com teores de hidratação de 5%, 10%, 20% e 30% em composição volumétrica. O desempenho ambiental apontou delineamento de minimização de impacto ambiental superior a 25% nas categorias respiratory organics (-27%), climate change (-41%), radiation (-26%) e land use (-110%) do método de avaliação Eco-indicador 99. As métricas de eficiência NER (Net Energy Ratio) e NEB (Net Energy Balance) apresentaram excedente na razão de 1,3 e saldo 424,26 GJ, respectivamente, para o cenário de produção de etanol com 30% de hidratação e a utilização do bagaço (coproduto) na cogeração de energia térmica. A matéria-prima e a energia elétrica, nessa ordem, foram os fluxos responsáveis pela redução de impacto ambiental e melhor eficiência energética com o aumento da hidratação do etanol combustível. A comparação entre os combustíveis, nas duas avaliações realizadas, indicou que o melhor cenário para a produção em pequena escala e uso final em fonte fixa para a geração de energia elétrica foi observado para o combustível com 70% v/v de etanol e a utilização do bagaço na cogeração de energia térmica. | por |
dc.contributor.advisor1 | Hoffmann, Ronaldo | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4625067103734943 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Mayer, Flávio Dias | |
dc.contributor.advisor-co1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4268416135140359 | por |
dc.contributor.referee1 | Machado, Ênio Leandro | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6922571767923420 | por |
dc.contributor.referee2 | Salau, Nina Paula Gonçalves | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/4234840503539989 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3633683578261689 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Engenharia Química | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Engenharia Química | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA QUIMICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Tecnologia | por |