dc.creator | Almeida, Ana Paula de | |
dc.date.accessioned | 2019-12-24T14:01:05Z | |
dc.date.available | 2019-12-24T14:01:05Z | |
dc.date.issued | 2019-08-16 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19226 | |
dc.description.abstract | This study is situated in the research area of “Labor and Education” linked to the Research Line
“Policies and Management in Vocational and Technological Education” of the Postgraduate
Program in Vocational and Technological Education (PPGEPT), of the Industrial Technical
School of Santa Maria (CTISM), developed in the research group “Transformation - Study and
Research Group on Policies and Pedagogical Work in Vocational Education”. The main
objective is to analyze the movement that Subsequent Technical Courses produce to studentworkers
perception, from the Subsequent Technical Courses of the IFRS-Campus Ibirubá, on
the meanings of work. Therefore, this research aims to describe the characteristics of Student-
Workers enrolled in the IFRS-Campus Ibirubá Subsequent Technical Courses, classes of
2017/2018, to analyze the offer of these by the Federal Institutes (FIs) in Brazil, starting in the
decade of 1990, also as to identify the perceptions of Student-Workers about work, analyzing
the meanings of work that emerge in the formative trajectory of the Subsequent Technical
Courses. This study was born from the trajectory of the researcher as Social Worker in the
researched Campus and it is based on the Historical-Dialectical Materialism (HDM). To the
research subjects, Student-Workers of Subsequent Technical Courses, classes of 2017/2018, it
was applied as research tools, an on-line questionnaire with open and closed questions: Focus
Groups and Interlocution Group, permeated by the Field Journal, in view of the strategies for
data productions and the correspondent documental and bibliographical analysis. The recorded,
transcribed and categorized manifestations were used throughout the text for analysis and
dialectic writing. The results of this study show that the movement of the Subsequent Technical
Courses, regarding the work of student-workers, converges with the perspective of alienated
work, while the process of (de)alienation of work occurs within the restricted space between
individual and collective work, hence the necessity of rethinking about the curricular practical
possibilities coherent with the identity of the FIs at the present moment, especially regarding to
the senses of the Subsequent Courses. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação profissional | por |
dc.subject | Cursos técnicos subsequentes | por |
dc.subject | Trabalhadores- estudantes | por |
dc.subject | Sentidos do trabalho | por |
dc.subject | Professional education | eng |
dc.subject | Subsequent technical courses | eng |
dc.subject | Student-workers | eng |
dc.subject | Directions of work | eng |
dc.title | Os movimentos dos cursos técnicos subsequentes sobre os sentidos do trabalho: a (des)alienação dos trabalhadores-estudantes | por |
dc.title.alternative | The movement of technical courses subsequent to the meaning of work: (de)alienation of student-workers | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Este estudo situa-se na área de pesquisa “Trabalho e Educação”, vinculada à Linha de Pesquisa
“Políticas e Gestão em Educação Profissional e Tecnológica” do Programa de Pós-Graduação
em Educação Profissional e Tecnológica (PPGEPT), do Colégio Técnico Industrial de Santa
Maria (CTISM), desenvolvido no grupo de pesquisa “Transformação - Grupo de Estudos e
Pesquisas em Políticas e Trabalho Pedagógico na Educação Profissional. O objetivo geral
corresponde a analisar os movimentos que os Cursos Técnicos Subsequentes produzem para a
percepção dos Trabalhadores-Estudantes, dos Cursos Técnicos Subsequentes do IFRS- Campus
Ibirubá, sobre os sentidos do trabalho. Para tanto, o trabalho visa descrever as características
dos Trabalhadores-Estudantes matriculados nos Cursos Técnicos Subsequentes do IFRSCampus
Ibirubá, turmas 2017/2018, analisar a oferta destes pelos Institutos Federais (IFs) no
Brasil a partir da década de 1990, bem como identificar as percepções dos Trabalhadores-
Estudantes sobre o trabalho, analisando os sentidos do trabalho que produzem na trajetória
formativa nos Cursos Técnicos Subsequentes. O estudo nasce da trajetória da pesquisadora
como Assistente Social no Campus pesquisado e se fundamenta no Materialismo Histórico-
Dialético (MHD). Aos sujeitos da pesquisa, Trabalhadores-Estudantes dos Cursos Técnicos
Subsequentes, turmas 2017/2018, aplicou-se como instrumentos de pesquisa: Questionário online,
com perguntas abertas e fechadas, Grupos Focais e Grupo de Interlocução, permeados pelo
Diário de Campo, tendo em vista as estratégias para produção de dados e correspondente análise
documental e bibliográfica. As manifestações gravadas, transcritas e categorizadas, foram
utilizadas ao longo do texto para as análises e escritas dialéticas. Os resultados deste estudo
apontam que os movimentos dos Cursos Técnicos Subsequentes, no que tange ao trabalho dos
Trabalhadores-Estudantes, converge à perspectiva do trabalho alienado, enquanto que o
processo de (des)alienação do trabalho ocorre dentro do espaço restrito entre trabalho individual
e coletivo, por isso a necessidade de se repensar a respeito das possibilidades práticas
curriculares coerentes à identidade dos IFs na atualidade, principalmente ao que diz respeito
aos sentidos dos Cursos Subsequentes. | por |
dc.contributor.advisor1 | Maraschin, Mariglei Severo | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4397982308559255 | por |
dc.contributor.referee1 | Machado, Célia Tanajura | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8384703890774819 | por |
dc.contributor.referee2 | Fuentes, Rodrigo Cardozo | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/7692617542610686 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/1627626738649946 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Colégio Técnico Industrial de Santa Maria | por |