dc.creator | Stolz, Mariléia Lúcia | |
dc.date.accessioned | 2020-02-28T19:56:06Z | |
dc.date.available | 2020-02-28T19:56:06Z | |
dc.date.issued | 2019-09-06 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19677 | |
dc.description.abstract | This research aimed to understand the experience of deaf students at Universidade Federal de Santa Maria. The literature review was organized into two chapters. The first addressed the topic of deafness, aiming at the legal aspects of inclusion, history, identity and culture; the second chapter deals with the deaf in higher education. This is a qualitative research that used the Case Study as a strategy to understand the phenomenon of five case studies, related to the academic experience of deaf students enrolled, in various undergraduate courses, with the age group of twenty four years up to thirty four years. Information was collected through semi-structured interviews, performed in Brazilian sign language, and later it was transcribed in Portuguese. It is hoped that the analysis of the collected information can help on the comprehension of the reality experienced by deaf academics. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Vivência dos acadêmicos surdos | por |
dc.subject | Surdos universitários | por |
dc.subject | Instituição de ensino superior para surdo | por |
dc.subject | Deaf academics experience | eng |
dc.subject | Deaf university students | eng |
dc.subject | Higher education institution for the deaf | eng |
dc.title | Vivência acadêmica de estudantes surdos na UFSM: ingresso, adaptação, permanência e conclusão | por |
dc.title.alternative | Academic experience of deaf students at UFSM: access, adaptation, permanence and conclusion | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A presente pesquisa teve como objetivo compreender a vivência de estudantes surdos na Universidade Federal de Santa Maria. A revisão de literatura foi organizada em dois capítulos. O primeiro abordou o tema da surdez, visando aos aspectos legais de inclusão, história, identidade e cultura; o segundo, surdos no ensino superior. Trata-se de uma pesquisa qualitativa que utilizou o Estudo de Caso como uma estratégia para compreender o fenômeno da vivência acadêmica em estudantes surdos. A coleta de informações ocorreu por meio de entrevista semiestruturada, realizada com cinco acadêmicos surdos matriculados. Espera-se que a análise das informações coletadas possa auxiliar a compreensão da realidade vivenciada pelos acadêmicos surdos. | por |
dc.contributor.advisor1 | Santos, Samara Silva dos | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1315602265197011 | por |
dc.contributor.referee1 | Abaid, Josiane Lieberknecht Wathier | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6327242584611616 | por |
dc.contributor.referee2 | Costas, Fabiane Adela Tonetto | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/3514821940003826 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3927022794082658 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Psicologia | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Psicologia | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |