dc.contributor.advisor | Mendonça Júnior, Francisco de Paula Souza de | |
dc.creator | Hoch, Patrícia | |
dc.date.accessioned | 2021-03-05T16:59:11Z | |
dc.date.available | 2021-03-05T16:59:11Z | |
dc.date.issued | 2020-12-15 | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/20386 | |
dc.description | Trabalho de conclusão de curso (graduação) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, RS, 2021 | por |
dc.description.abstract | The objective of this study is to bring reflections that transform the pedagogical methods practiced, with the perception that art has an important role in the realization of the interrelationship between the disciplines, especially in Religious Education. The study will bring the points of view of educational researchers, to elucidate interdisciplinary planning in the curriculum. The methodology will be narrative research and will be guided by teaching practice in conducting online classes in a virtual environment, and by the experiences listed in the bibliographic references that establish a greater understanding of interdisciplinarity and its importance for education. The work intends to clarify the characteristics of the current teaching methods, through the analysis of professor Ricardo de Matos. And to elucidate interdisciplinarity with the methodology for Religious Education by Sérgio Junqueira. With narrative research, it will be possible to exemplify a way in which educators can use interdisciplinarity today. This bibliographic study research will enable the understanding of interdisciplinarity and its use in the discipline of Religious Education, and will identify the contribution of Art to develop knowledge with motivating learning. It is concluded that the practice of interdisciplinarity is in the attitude exercised and experienced by the educator in the school routine. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Interdisciplinaridade | por |
dc.subject | Arte | por |
dc.subject | Práticas docentes | por |
dc.subject | Ensino religioso | por |
dc.subject | Interdisciplinarity | eng |
dc.subject | Religious education | eng |
dc.subject | Art | eng |
dc.subject | Teaching practices | eng |
dc.title | A interdisciplinaridade da arte no ensino religioso | por |
dc.title.alternative | The interdisciplinarity of art in religious education | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS | por |
dc.degree.graduation | Ciências da Religião | por |
dc.description.resumo | O objetivo deste estudo é trazer reflexões que transformem os métodos pedagógicos praticados, com a percepção que a arte tem papel importante na realização da inter-relação entre as disciplinas, especialmente ao Ensino Religioso. O estudo trará pontos de vistas de pesquisadores do meio educacional, para elucidar o planejamento interdisciplinar no currículo. A metodologia será a pesquisa narrativa e terá como guia a prática docente na regência de aulas online em ambiente virtual, e pelas experiências elencadas nas referências bibliográficas que estabelecem um maior entendimento sobre a interdisciplinaridade e a sua importância para a educação. O trabalho pretende esclarecer as características dos atuais métodos de ensino, pela análise do professor Ricardo de Matos. E elucidar a interdisciplinaridade com a metodologia para o Ensino Religioso de Sérgio Junqueira. Com a pesquisa narrativa será possível exemplificar uma maneira de como os educadores podem utilizar a interdisciplinaridade atualmente. Essa pesquisa de estudo bibliográfico possibilitará a compreensão da interdisciplinaridade e seu uso na disciplina de Ensino Religioso, e identificará a contribuição da Arte para desenvolver o conhecimento com uma aprendizagem motivadora. Conclui-se que a prática da interdisciplinaridade está na atitude exercida e vivenciada pelo educador no cotidiano escolar. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |