dc.creator | Canova, Raquel Fernanda Ghellar | |
dc.date.accessioned | 2021-04-14T18:26:06Z | |
dc.date.available | 2021-04-14T18:26:06Z | |
dc.date.issued | 2015-08-10 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/20567 | |
dc.description.abstract | The environmental education is a controversial and much-discussed subject,
mainly due to the difficulty in using it in order to become a political and ethical guide
for socio-environmental issues. This research dealt with the environmental ethics
issue in the technical vocational teaching based on the Law 9.795/99, article 10, 3rd
paragraph. The research was developed at Instituto Federal de Educação, Ciência e
Tecnologia Farroupilha – campus Santa Rosa, with the Furniture Certificate Program
and with the Building Certificate Program, in concomitant and subsequent modalities.
The main goal of this research was to comprehend how environmental ethics, in
professional activities proposed by the Law 9795/99 for the technical vocational
courses, is incorporated to the education of the students, in theory and practice. The
research data was collected by the following methods: interview with teachers and
students and analysis of the Course‟s Pedagogical Projects and of the Teaching
Plans of the aforesaid courses. In order to analyze the data the quantitative and
qualitative methodology was utilized with the analysis of the content (BARDIN, 1977)
for the Course‟s Pedagogical Projects, Teaching Plans and interviews, which data
was also quantified in Record Units (key words) and Context Unit. The evaluation of
the results allowed concluding that environmental ethics is not contemplated in the
aforesaid documents in a continuous manner; which means that the environmental
legislation is not being respected. Furthermore, there is no compliance among what
was testified in the Course‟s Pedagogical Projects and Teaching Plans with the
information given by the teachers in the interviews, for these asserted to contemplate
the environmental education and ethics. Another divergence towards the teacher‟s
statements is in the students speech, who were not able to argue properly about the
ethical principles of Environmental Education. Thus, it is proposed: (a) rearrangement
of the Course‟s Pedagogical Projects; (b) the study and discussion by the teachers
about the documents that legislate about the insertion of Environmental Education
and Ethics in the technical vocational course; (c) creation of study groups; (d)
continuous and contextualized teacher‟s training about the insertion of Environmental
Education; (e) change the methodological option of the course for the overcoming of
the linear and fragmented approach of the contents. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação ambiental | por |
dc.subject | Ética ambiental | por |
dc.subject | Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha – campus Santa Rosa | por |
dc.subject | Ensino técnico - profissionalizante | por |
dc.subject | Environmental education | eng |
dc.subject | Environmental ethics | eng |
dc.subject | Technical vocational teaching | eng |
dc.title | A formação profissional no ensino técnico e a educação ambiental: o distanciamento entre a teoria e a prática | por |
dc.title.alternative | Professional training in technical education and the environmental education: detachment between practice and theory | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A Educação Ambiental (EA) é um tema polêmico e muito discutido,
principalmente pela dificuldade que se tem em trabalhá-la para que seja a
orientadora da política e da ética socioambiental. Esta pesquisa trabalhou com a
questão da ética ambiental no ensino técnico-profissionalizante, a partir do que
prevê a Lei 9.795/99, em seu artigo 10, parágrafo 3o
. Foi desenvolvida no Instituto
Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha – campus Santa Rosa, nos
cursos Técnico em Móveis e Técnico em Edificações, nas formas integrada e
subsequente. O objetivo principal desta pesquisa foi compreender como a ética
ambiental, nas atividades profissionais proposta pela Lei 9795/99 para os cursos
técnico-profissionalizantes é incorporada à formação dos estudantes dos referidos
cursos na teoria e na prática. Os dados da pesquisa foram coletados por meio dos
seguintes instrumentos: entrevista com alunos e professores e análise dos Projetos
Pedagógicos de Cursos (PPCs) e dos Planos de Ensino (PEs) dos cursos objeto da
pesquisa. Para análise dos dados foi utilizada metodologia quantitativa e qualitativa
com análise de conteúdo (BARDIN, 1977) para os PPCs, PEs e entrevistas, cujos
dados também foram quantificados em Unidades de Registro (palavras chave) e
Unidade de Contexto. A avaliação dos resultados permitiu concluir que a ética
ambiental não é contemplada nos referidos documentos de forma contínua; isso
significa que a legislação ambiental não está sendo cumprida. Além disso, não há
conformidade entre o que se constatou na análise dos PPCs e dos PEs, e o que a
entrevista com os professores mostrou, pois esses afirmaram contemplar a
educação e a ética ambiental. Outra divergência em relação às afirmações dos
professores está na fala dos alunos que não tiveram clareza para argumentar com
propriedade sobre os princípios éticos da EA. Diante disso, propõe-se: (a)
reorganização dos PPC; (b) estudos e discussão pelos professores dos documentos
que tratam da inserção da Educação e da Ética Ambiental no currículo dos Cursos
técnico-profissionalizantes; (c) organização de grupos de estudos; (d) capacitação
de professores sobre a inserção da Educação Ambiental de forma contínua e
contextualizada; (e) mudar a opção metodológica para organização do currículo para
superação da abordagem linear e fragmentada dos conteúdos. | por |
dc.contributor.advisor1 | Figueiró, Adriano Severo | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0669013150421592 | por |
dc.contributor.referee1 | Pereira, Ascisio dos Reis | |
dc.contributor.referee2 | Cousin, Claudia da Silva | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3858638482418312 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Geografia | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Geografia | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Naturais e Exatas | por |