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dc.creatorMortari, Juliana Appel
dc.date.accessioned2021-05-05T18:36:44Z
dc.date.available2021-05-05T18:36:44Z
dc.date.issued2018-12-17
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/20782
dc.description.abstractThe present study had as objective to verify if children tennis players have better levels of perceived of motor competence and self-regulation when compared to children not practicing Tennis. Participants included 70 children aged 6 to 12 years old, students from a private school and tennis players from two clubs in a municipality in the central region of Rio Grande do Sul. The following instruments were used to evaluate the variables: (for cognitive flexibility and inhibitory control), Child Depression Inventory (for symptoms of depression), Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED) (for child anxiety), Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance and Self -Perception Profile Of Children (for motor skills). Descriptive statistics were used to present the variables and the significance level of p ≤ 0.005 was adopted. Significant statistical differences were found between the groups in the symptoms of depression, anxiety and perceived of motor competence. The Tennis group, however, did not present statistical difference in cognitive flexibility and inhibition in relation to the school group. The school group presented higher levels of anxiety and depressive symptoms, and lower mean of motor competence perceived, these being, and children not engaged in systematized sports activities. We conclude that the practice of Tennis seems to be important for the perceived of motor competence, control of anxiety levels and depressive symptoms.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectCriançaspor
dc.subjectAuto regulaçãopor
dc.subjectCompetência motorapor
dc.subjectTênis de Campopor
dc.subjectChildreneng
dc.subjectSelf-regulationeng
dc.subjectPerceived competenceeng
dc.subjectTenniseng
dc.titleAuto regulação e percepção de competência motora em crianças praticantes e não praticantes de tênis de campopor
dc.title.alternativeSelf regulation and perceived of motor competence in children tennis players and children non tennis playerseng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoO presente estudo teve como objetivo verificar se crianças praticantes de Tênis de Campo possuem melhores níveis de percepção de competência motora e auto regulação quando comparadas a crianças não praticantes de Tênis de Campo. Participaram 70 crianças com idade entre 6 e 12 anos, divididas em dois grupos de 35 crianças: um grupo de uma escola da rede privada, e outro grupo de praticantes de Tênis de Campo pertencentes a dois clubes de um município da região central do Rio Grande do Sul. Foram utilizados os seguintes instrumentos para a avaliação das variáveis: Teste dos Cinco Dígitos (para flexibilidade cognitiva e controle inibitório), Inventário de Depressão Infantil (para sintomas de depressão), Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED) (para ansiedade infantil), Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance e Self-Perception Profile Of Children (para competência motora). Foi utilizada estatística descritiva para a apresentação das variáveis e foi adotado o nível de significância de p ≤ 0,005. Foram encontradas diferenças significativamente estatísticas entre os grupos nos sintomas de depressão, ansiedade e percepção de competência motora. O grupo de praticantes de Tênis, entretanto, não apresentou diferença estatística na flexibilidade cognitiva e inibição em relação aos não praticantes. O grupo escola apresentou maiores níveis de ansiedade e sintomas depressivos, e menores médias de percepção de competência motora, sendo essas, crianças não engajadas em atividades esportivas sistematizadas. Conclui-se que a prática do Tênis de Campo parece ser importante para a percepção de competência motora, controle dos níveis de ansiedade e sintomas depressivos.por
dc.contributor.advisor1Copetti, Fernando
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3441292649893301por
dc.contributor.referee1Valentini, Nádia Cristina
dc.contributor.referee2Abaid, Josiane Lieberknecht Wathier
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4436265331745337por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentEducação Físicapor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação Físicapor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICApor
dc.publisher.unidadeCentro de Educação Física e Desportospor


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