dc.creator | Steffler, Luana Catita | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T10:36:59Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T10:36:59Z | |
dc.date.issued | 2019-02-16 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/20808 | |
dc.description.abstract | "From Silence to scream: The figuration mode of the voices in Levantado do Chão, by
José Saramago" has as object of study the 1980 novel that narrates the saga of
Alentejo peasants in Portugal during three quarters of a century, more than forty years
under the Salazarista military dictatorship. In the work, the author laureate with the
Nobel Prize for Literature in 1998, with compassion and irony makes understandable
a forgotten reality in narrating the life of a family of farmers in southern Portugal. As
the protagonists present the novel constructs a panorama of the context, it forms a
comprehensive vision of the way of life not only of them, but of those who explore them.
With a vigorous writing in denouncing the misery, exploitation and violence against the
people, the author relates the different perspectives that tell the story – of the landlord,
the clergy and the workers -, corroborating them in order to prevail an empathic reading
with the point of view of those who have been wronged. The representation of social
discourses in the novel is theoretically supported by Mikhail Bakhtin's linguistic-literary
approach. The organization of these perspectives in a structure that corroborates that
opposing points of view culminate in a defensive reading of the ideology of the
protagonists, due to the conduction and constant intervention of the narrator, is
approached in this work based on the structuring perspective theorizing of the
contemporary narratology scholar Ansgar Nunning. In the development of the
narrative, it is also perceived throughout the three generations of the Mau-Tempo
family, the change in the discourse of Alentejo peasants, whose level of political
consciousness is non-existent, is awakened by learning about the need for a struggle
for rights that they are denied them and progresses until they take an attitude towards
the bosses, to achieve a less exhaustive working day, a decent salary and possession
of the cultivated lands. In this dissertation, therefore, a reflection on the different social
voices narrated in Levantado do Chão, and how they are configured in an organization
of parallel and interrelated perspectives, according to the direction of the saramaguian
narrator, whose narration defends the ideological perspective of the portuguese
workers and their discourse that modifies progressively in the novel. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Literatura portuguesa | por |
dc.subject | José Saramago | por |
dc.subject | Levantado do chão | por |
dc.subject | Vozes | por |
dc.subject | Perspectiva | por |
dc.subject | Portuguese literature | eng |
dc.subject | Voices | eng |
dc.subject | Perspectives | por |
dc.title | Do silêncio ao grito: o modo de figuração das vozes em Levantado do chão, de José Saramago | por |
dc.title.alternative | From silence to scream: the figuration mode of the voices in Levantado do chão, by José Saramago | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | “Do silêncio ao grito: O modo de figuração das vozes em Levantado do Chão, de José
Saramago” tem como objeto de estudo o romance de 1980 que narra a saga dos
camponeses alentejanos em Portugal durante três quartos de século, sendo desses,
mais de quarenta anos sob a ditadura militar Salazarista. Na obra, o autor laureado
com o Prêmio Nobel de Literatura no ano de 1998, com compaixão e ironia torna
compreensível uma realidade esquecida ao narrar a vida de uma família de
agricultores do sul de Portugal. Conforme apresenta as protagonistas o romance
constrói um panorama do contexto, forma uma visão abrangente do modo de vida não
só delas, mas daqueles que as exploram. Com uma escrita vigorosa em denunciar a
miséria, a exploração e a violência acometidas ao povo, o autor relaciona as diferentes
perspectivas que contam a história – do latifúndio, do clero e dos trabalhadores –,
corroborando-as de modo a prevalecer uma leitura empática com o ponto de vista
daqueles que foram injustiçados. A representação dos discursos sociais no romance
é amparada teoricamente pela abordagem linguística-literária de Mikhail Bakhtin. A
organização dessas perspectivas em uma estrutura que corrobora para que pontos
de vista contrários culminem em uma leitura defensiva da ideologia das protagonistas,
devido à condução e intervenção constante do narrador, é abordada neste trabalho
com base na teorização de perspectiva estruturante do estudioso da narratologia
contemporânea Ansgar Nunning. No desenvolvimento da narrativa é percebido, ainda,
ao longo das três gerações da família Mau-Tempo, a modificação no discurso dos
camponeses alentejanos, cujo nível de consciência política de inexistente, despertase
com o aprendizado sobre a necessidade de luta por direitos que lhes são negados
e avança até a tomada de atitude frente aos patrões, a conquistarem jornada de
trabalho menos exaustiva, salário digno e posse das terras cultivadas. Encontra-se
nessa dissertação, portanto, uma reflexão acerca das diferentes vozes sociais
narradas em Levantado do Chão, e como elas se configuram em uma organização de
perspectivas paralelas e inter-relacionadas, de acordo com a condução do narrador
saramaguiano, cuja narração defende a perspectiva ideológica dos trabalhadores
portugueses e seu discurso que se modifica de forma progressiva no romance. | por |
dc.contributor.advisor1 | Oliveira, Raquel Trentin | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8414562554311704 | por |
dc.contributor.referee1 | Garlet, Deivis Jhones | |
dc.contributor.referee1Lattes | XXXXXXXXXXXXXXX | por |
dc.contributor.referee2 | Gai, Eunice Piazza | |
dc.contributor.referee2Lattes | XXXXXXXXXXXXXX | por |
dc.creator.Lattes | XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Letras | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Letras | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Artes e Letras | por |