dc.creator | Machado, Bianca Zanchi | |
dc.date.accessioned | 2021-05-26T18:30:43Z | |
dc.date.available | 2021-05-26T18:30:43Z | |
dc.date.issued | 2019-03-28 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/20995 | |
dc.description.abstract | The performance of psychology in social policies has been discussed in recent years due
to the increased possibilities of work in these áreas. However, the Socio-Educational
Policy is still recent and is part of the academic formation of the psychologist in an
incipient way. It comes to ensure respect and promotion of rights for adolescents in
conflict with the law. Thus, it is understood that it is important to know, analyze and
socialize the practices that have been developed by the psychologists who are working
in the field of socio-education as a way of collaborating with the advances and studies
in the area. This study aims to know the understanding of psychologists working in the
socio-educational system on the relation of socio-educational measures and the
guarantee of the human rights of the users inserted therein. Six psychologists working
with socio-educational measures in the open and closed means of a medium-sized
municipality in the state of Rio Grande do Sul participated of the study. Semi-structured
interviews were conducted, analyzed qualitatively by content analysis. The data showed
that psychologists have often acted in different social policies. Although they did not
have a training oriented to this type of work field, they have sought to develop skills and
knowledge in their daily work. The practices developed by psychologists, although they
maintain classic and known characteristics, also show concern about the guarantee of
the rights of the population served and knowledge about the rights that must be
guaranteed to them. It also discusses the structural difficulties and the confrontation of
social prejudices and unfamiliarity, by society, about the realities of the phenomenon of
violence committed by adolescents and the work of the psychologist. There is,
therefore, the need to disseminate more realistic and contextualized information on the
issue of the infraction committed by adolescents. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Psicologia | por |
dc.subject | Medidas socioeducativas | por |
dc.subject | Direitos humanos | por |
dc.subject | Psychology | eng |
dc.subject | Socio-educational measures | eng |
dc.subject | Human rights | eng |
dc.title | O sistema socioeducativo como garantidor dos direitos humanos: a visão do profissional psicólogo | por |
dc.title.alternative | The socio-educational system as a guarantee for human rights: the vision of the professional psychologist | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A atuação da psicologia nas políticas sociais vem sendo discutida nos últimos anos
devido ao aumento das possibilidades de trabalho nessas áreas. Entretanto, a Política
Socioeducativa é ainda recente e faz parte da formação acadêmica do psicólogo de
forma incipiente. A mesma vem para garantir respeito e promoção de direitos para os
adolescentes em situação de conflito com a lei. Assim, entende-se que é importante
conhecer, analisar e socializar as práticas que vêm sendo desenvolvidas pelos
psicólogos que estão atuando no campo da socioeducação como forma de colaborar com
os avanços e estudos na área. Este estudo tem como objetivo conhecer a compreensão
de psicólogos que trabalham no sistema socioeducativo sobre a relação das medidas
socioeducativas e a garantia dos direitos humanos dos usuários ali inseridos.
Participaram da pesquisa seis psicólogos que trabalhavam com medidas socioeducativas
nos meios aberto e fechado de um município de médio porte no interior do estado do
Rio Grande do Sul. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas, analisadas
qualitativamente por análise de conteúdo. Os dados mostraram que os psicólogos têm
atuado frequentemente em diferentes políticas sociais. Apesar de não terem uma
formação voltada para esse tipo de campo de trabalho, os mesmos têm buscado
desenvolver capacidades e conhecimentos no próprio cotidiano de trabalho. As práticas
desenvolvidas pelos psicólogos, embora mantêm características clássicas e conhecidas,
também demonstram preocupação com a garantia de direitos da população atendida e
conhecimento acerca dos direitos que devem ser garantidos aos mesmos. Discute-se
também as dificuldades de ordem estrutural e o enfrentamento de preconceitos sociais e
desconhecimento, por parte da sociedade, acerca das realidades do fenômeno da
violência cometida por adolescentes e do trabalho do psicólogo. Há, portanto, a
necessidade de propagar informações mais realistas e contextualizadas sobre a questão
do ato infracional cometido por adolescentes. | por |
dc.contributor.advisor1 | Santos, Samara Silva dos | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1315602265197011 | por |
dc.contributor.referee1 | Paiva, Ilana Lemos de | |
dc.contributor.referee1Lattes | XXXXXXXXXXXXXXX | por |
dc.contributor.referee2 | Zappe, Jana Gonçalves | |
dc.contributor.referee2Lattes | XXXXXXXXXXXXXXXXXX | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3371728363011346 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Psicologia | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Psicologia | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |