dc.creator | Peixoto, Nirvan Hofstadler | |
dc.date.accessioned | 2021-07-27T17:59:43Z | |
dc.date.available | 2021-07-27T17:59:43Z | |
dc.date.issued | 2021-01-28 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21614 | |
dc.description.abstract | This study was developed together with the Graduate Program in Professional and Technological Education of the
Santa Maria Industrial Technical College of the Federal University of Santa Maria, Academic Master's, research
line in Innovation for Professional and Technological Education (EPT). The general objective of this work was to
verify the participation of mature adults in subsequent courses in electrotechnics, electromechanics and mechanics
at CTISM and how their participation impacts the teaching of subsequent courses. The present study is justified
for contributing to the school in the identification of the age group of the public that seeks EPT, as its participation
changes the forms of teaching and proposes alternatives to work with generational diversity. Mature adults were
considered to be those aged 35 or over, which is based on the psychosocial stages of human development proposed
by Erikson (1972). The research was carried out through information collected at the CTISM School Records
Secretariat, from 2011 to 2019 and through electronic research conducted with teachers and students of the referred
courses. The results pointed to the need for a closer look at mature students, in view of their growing demand for
technical courses, the different experiences and expectations of mature students compared to young students. And
we conclude the number of mature students has a tendency to increase over the years and who seek EPT for their
personal fulfillment and insertion in the job market. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação profissional e tecnológica | por |
dc.subject | Adulto maduro | por |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Aprendizagem | por |
dc.subject | Professional and technological education | eng |
dc.subject | Mature adult | eng |
dc.subject | Education | eng |
dc.subject | Learning | eng |
dc.title | A participação de aluno adulto maduro em cursos técnicos subsequentes do Colégio Técnico Industrial de Santa Maria | por |
dc.title.alternative | The participation of a mature adult student in subsequent technical courses of CTISM | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Este estudo foi desenvolvido junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica do
Colégio Técnico Industrial de Santa Maria (CTISM) da Universidade Federal de Santa Maria, Mestrado
Acadêmico, linha de pesquisa em Inovação para Educação Profissional e Tecnológica (EPT). O objetivo geral
deste trabalho foi o de verificar a participação de adultos maduros nos cursos subsequentes em eletrotécnica,
eletromecânica e mecânica do CTISM e como a participação destes impacta no ensino dos cursos subsequentes.
O presente estudo justifica-se por contribuir com a escola na identificação da faixa etária do público que procura
a EPT, como sua participação altera as formas de ensino e propor alternativas para trabalhar com a diversidade
geracional. Foram considerados adultos maduros, aqueles com idade igual ou superior a 35 anos, que é baseada
nos estágios psicossociais de desenvolvimento do ser humanos propostos por Erikson (1972). A pesquisa foi
realizada por meio de informações coletadas na Secretaria de Registros Escolares do CTISM, no período de 2011
a 2019 e por meio de pesquisa eletrônica realizada com professores e alunos dos referidos cursos. Os resultados
apontaram para a necessidade de um olhar mais atento aos alunos maduros, tendo em vista a crescente procura
destes pelos cursos técnicos, as diferentes experiências e expectativas dos alunos maduros em comparação com os
alunos jovens. E concluímos o número de alunos maduros tem uma tendência de aumentar aos longos dos anos e
que buscam a EPT para sua realização pessoal e inserção no mercado de trabalho. | por |
dc.contributor.advisor1 | Santos, Leila Maria Araújo | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0427736982554233 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Barin, Cláudia Smaniotto | |
dc.contributor.advisor-co1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0832298305352059 | por |
dc.contributor.referee1 | Conto, Janete Maria De | |
dc.contributor.referee2 | Silva, Marcelo Freitas da | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/0031988452638678 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Colégio Técnico Industrial de Santa Maria | por |