dc.creator | Masutti, Gustavo Corbellini | |
dc.date.accessioned | 2021-09-13T18:44:37Z | |
dc.date.available | 2021-09-13T18:44:37Z | |
dc.date.issued | 2020-07-22 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/22208 | |
dc.description.abstract | In this work, the behavior of short and small diameter excavated piles submitted to
tests of static load to compression, performed in an experimental field in the city of
Cruz Alta / RS, is evaluated. At the research site, simple recognition tests (SPT) were
performed, collections of deformed samples from the A and B horizons of the soil for
characterization tests, particle size and physical indexes. Nine piles were excavated
by a mechanical auger with a length of 3.00 m, diameter of 0.30 m and different
construction characteristics: three piles concreted according to the usual practice,
resisting by lateral and tip friction; three floating piles, having only resistance by
lateral friction, executed with expanded polystyrene discs at the tip that were later
dissolved, and three piles with improved tip resistance by including a layer of
compacted crushed stone at the bottom of the drilling. The results of the load versus
settlement curves obtained in the load tests were interpreted by the method of NBR
6122 (ABNT, 2019) and by the method of Van der Veen (1953), for later comparison
with the values estimated by established semi-empirical methods of calculation load
capacity. The results showed that the piles have a low breaking load capacity, with
conventional piles having the greatest variations. The floating piles reached load
capacity values similar to conventional piles, demonstrating the influence of lateral
friction resistance in the soil in question. Piles with an improved tip reached, on
average, loads 18.9% higher than conventional piles. They also presented
homogenization of the settlements and / or their behavior when loaded. Due to its
ease of execution, it becomes a simple, affordable and efficient alternative for
obtaining an increase in short pile resistance. For the prediction of load capacity
through correlations with simple recognition tests (SPT), the method of Décourt and
Quaresma (1978) showed values 23.7% higher than the average values found in
load tests. When compared with the average of the results of floating piles, the value
related to the load capacity by lateral friction was 4.6% lower. The presented study
demonstrates the importance of carrying out load tests on piles to verify in loco the
loads obtained from traditional calculation methods. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Prova de carga | por |
dc.subject | Fundações profundas | por |
dc.subject | Capacidade de carga | por |
dc.subject | Load test | eng |
dc.subject | Deep foundations | eng |
dc.subject | Bearing capacity | eng |
dc.title | Comportamento à compressão de estacas escavadas de pequeno diâmetro em campo experimental na cidade de Cruz Alta/RS | por |
dc.title.alternative | Compression behavior of small diameter excaved piles in experimental field in the city of Cruz Alta/RS | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Neste trabalho avalia-se o comportamento de estacas escavadas curtas e de
pequeno diâmetro submetidas a provas de carga estática à compressão, executadas
em campo experimental na cidade de Cruz Alta/RS. No local da pesquisa,
realizaram-se ensaios de simples reconhecimento (SPT), coletas de amostras
deformadas dos horizontes A e B do solo para ensaios de caracterização, curva
granulométrica e índices físicos. Foram executadas nove estacas escavadas por
trado mecânico com comprimento de 3,00 m, diâmetro de 0,30 m e características
construtivas diferentes: três estacas concretadas conforme a prática usual, resistindo
por atrito lateral e ponta; três estacas flutuantes, possuindo somente resistência por
atrito lateral, executadas com discos de poliestireno expandido na ponta que
posteriormente foram dissolvidos e, três estacas com a resistência de ponta
melhorada através da inclusão de camada de pedra britada compactada no fundo da
perfuração. Os resultados das curvas carga versus recalque obtidos nas provas de
carga foram interpretados pelo método da NBR 6122 (ABNT, 2019) e pelo método
de Van der Veen (1953), para posterior comparação com os valores estimados por
métodos semi-empíricos consagrados de cálculo de capacidade de carga. Os
resultados demonstraram que as estacas possuem baixa capacidade de carga de
ruptura, sendo as estacas convencionais as que apresentaram maiores variações.
As estacas flutuantes alcançaram valores de capacidade de carga semelhantes às
estacas convencionais, demonstrando a influência da resistência por atrito lateral no
solo em questão. As estacas com ponta melhorada alcançaram, em média, cargas
18,9% superiores às estacas convencionais. Apresentaram também
homogeneização dos recalques e/ou de seu comportamento quando carregadas.
Por sua facilidade de execução, torna-se uma alternativa simples, acessível e
eficiente para a obtenção de acréscimo na resistência de estacas curtas. Para a
previsão da capacidade de carga através de correlações com ensaios de simples
reconhecimento (SPT), o método de Décourt e Quaresma (1978) apresentou valores
23,7% superiores aos valores médios encontrados nas provas de carga. Quando
comparado com a média dos resultados das estacas flutuantes o valor referente à
capacidade de carga por atrito lateral foi 4,6% inferior. O estudo apresentado
demostra a importância da execução de provas de carga em estacas para
verificação in loco das cargas obtidas a partir dos métodos tradicionais de cálculo. | por |
dc.contributor.advisor1 | Baroni, Magnos | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4977419778481897 | por |
dc.contributor.referee1 | Pinheiro, Rinaldo Jose Barbosa | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1539316781096410 | por |
dc.contributor.referee2 | Gusmão, Alexandre Duarte | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/4312371877753383 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3745815913370440 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Engenharia Civil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Engenharia Civil | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Tecnologia | por |