dc.creator | Schmidt, Ana Paula Carvalho | |
dc.date.accessioned | 2021-10-14T16:50:40Z | |
dc.date.available | 2021-10-14T16:50:40Z | |
dc.date.issued | 2016-12-13 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/22399 | |
dc.description.abstract | The authorship of scientific papers has been largely debated in many areas of knowledge. The search
for prestige in the academic career and the pressure exerted by institutions and funding agencies are
some of the causes of heated discussions in the academic field on authorship and themes related to it.
As a result, a number of articles on this topic has been published. However, we noticed that academic
authorship has been little explored in Linguistics, especially regarding the students' point of view.
Therefore, based on Critical Discourse Analysis (CDA) (GEE,1999; FAIRCLOUGH, 2003), Legitimate
Peripheral Participation learning theory (LAVE; WENGER, 1991; WENGER, 1998) and the
perspective of academic literacies (LEA; STREET, 1998), we aim to offer an interpretation of the
discourse on academic authorship, especially in order to unveil power relations as perceived by
graduate students in Linguistics in a public university in southern Brazil. An ethnographic perspective
(SAVILLE-TROIKE, 1989; HEATH; STREET, 2008) was adopted to generate data. The results
indicate that the participants are mainly engaged in genres such as article and abstract. However, the
meaning attributed to articles seems to vary across the different levels of the professional career:
undergraduate students, graduate students and professors. It is also possible to observe authorship
and coauthorship practices being constructed in diverse ways, which indicates a lesser or greater
degree of consciousness about this question. We argue that authorship and coauthorship practices
are embedded in power relations and tensions as mapped in the graduate students’ discourse. Finally,
we suggest that the question of academic authorship should be more openly debated across the
courses, research groups and in conferences in the area. | eng |
dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Participação periférica legítima | por |
dc.subject | Letramentos acadêmicos | por |
dc.subject | Autoria acadêmica | por |
dc.subject | Legitimate peripheral participation | eng |
dc.subject | Academic literacies | eng |
dc.subject | Academic authorship | eng |
dc.title | “Eu acho que esse papo deveria ser mais aberto”: discursos sobre autoria acadêmica em uma comunidade de estudos linguísticos | por |
dc.title.alternative | “I think this conversation should be more open”: discourses on academic authorship in a linguistics community | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A autoria de trabalhos científicos tem gerado debate em diversas áreas do conhecimento. Seja pelo
prestígio na carreira acadêmica ou pela pressão exercida por instituições de ensino e órgãos de
fomento à pesquisa, a autoria e os temas a ela relacionados parecem ser um ponto de litígio no
âmbito acadêmico. Como consequência, um grande volume de artigos sobre esse tema tem sido
publicado. Entretanto, percebemos que a autoria acadêmica tem sido pouco explorada na
comunidade de Letras, especialmente, sob o ponto de vista discente. Por esse motivo, baseadas na
Análise Crítica do Discurso (ACD) (GEE,1999; FAIRCLOUGH, 2003), na teoria de aprendizagem
situada de Participação Periférica Legítima (LAVE; WENGER, 1991; WENGER, 1998) e na
perspectiva de letramentos acadêmicos (LEA; STREET, 1998), propomos uma pesquisa de
perspectiva etnográfica (SAVILLE-TROIKE, 1989; HEATH; STREET, 2008). Por meio de entrevistas,
objetivamos oferecer uma interpretação dos discursos sobre autoria acadêmica, especialmente
buscando desvelar as tensões e relações de poder percebidos em uma comunidade de prática de
pós-graduação em Letras/Estudos Linguísticos de uma universidade pública do sul do Brasil. Os
resultados indicam que os participantes da pesquisa se engajam, majoritariamente, em gêneros
discursivos como artigo e resumo acadêmico, entretanto, a concepção de artigo para estudantes de
graduação, pós-graduação e professores doutores parece não ser a mesma. É possível também
perceber diferentes construções do que seja autoria e coautoria, apontando para maior ou menor
consciência sobre essa questão. Argumentamos ainda que as práticas de autoria e coautoria
acadêmica são marcadas por relações de poder e fortes tensões, conforme evidenciado no discurso
dos estudantes de pós-graduação e apontamos que a questão precisa ser debatida abertamente nas
disciplinas, nos grupos de pesquisa e nos eventos da área. | por |
dc.contributor.advisor1 | Roth, Désirée Motta | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1041903940850268 | por |
dc.contributor.referee1 | Cabral, Sara Regina Scotta | |
dc.contributor.referee2 | Pereira, Regina Celi Mendes | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2179762865610475 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Letras | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Letras | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Artes e Letras | por |