dc.creator | Wachholz, Rafael de Oliveira | |
dc.date.accessioned | 2021-11-05T19:20:44Z | |
dc.date.available | 2021-11-05T19:20:44Z | |
dc.date.issued | 2021-04-15 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/22743 | |
dc.description.abstract | This work presents a comparative study of the historical trajectories that institutionalized the Brazilian secular democracy and the Iranian theocracy. The research starts from the perception that, quite frequently in the public debate, several representations about the different forms of relationship with religion are sustained. The present text seeks to test these stereotypes on the subject and to identify what are the similarities and diferences between these institutionalities that at first sight seem very different. It is used the technique of path dependence to analyse the historical trajectories of Iran and Brazil that preceded, respectively, the Iranian Revolution and the Constituent Assembly of 1987 and established the Iranian theocratic republic and the Brazilian secular republic. In addition, a documentary analysis of the national constitutions of Iran and Brazil is outlined in order to understand the results of both historical processes within state formality and, in short, to understand similarities and differences between the Iranian theocracy and Brazilian democracy. The research also includes a comparative analysis of both historical processes and their resulted national constitutions. Based on these analyzes, it is possible to outline reflections in the sense that, although an Orientalist narrative sustains a supposed essential difference between the two societies, the processes that make up the relationship between Religion and State are quite dynamic and complex, influenced by contingent elements of history. What defines Brazilian secularism and Iranian theocracy is the relationship between different elements, many of them similar to each other. | eng |
dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Orientalismo | por |
dc.subject | Teocracia | por |
dc.subject | Laicidade | por |
dc.subject | Secularização | por |
dc.subject | Religião | por |
dc.subject | Orientalism | eng |
dc.subject | Teocracy | eng |
dc.subject | Secularism | eng |
dc.subject | Secularization | eng |
dc.subject | Religion | eng |
dc.title | A religião em questão: um estudo comparativo sobre a relação entre religião e estado em Brasil e Irã | por |
dc.title.alternative | Religion in question: a comparative study on the relation between religion and state in Brazil and Iran | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Este trabalho apresenta um estudo comparativo das trajetórias históricas que institucionalizaram a democracia laica brasileira e a teocracia iraniana. A pesquisa parte da percepção de que, de maneira bastante frequente no debate público, uma série de representações, por vezes pejorativas, sobre as diferentes formas de relação com a Religião são sustentadas. O presente texto busca, portanto, pôr à prova estes estereótipos sobre o tema e identificar de que maneira institucionalidades que à primeira vista parecem tão distintas se assemelham e se diferenciam. Para isto, faz-se uso da técnica de análise de dependência de trajetória, por meio da qual analisa-se as trajetórias históricas de Irã e Brasil que antecederam, respectivamente, a Revolução Iraniana e a Assembleia Constituinte de 1987 e estabeleceram a república teocrática iraniana e a república laica brasileira. Além disso, esboça-se também uma análise documental dos textos constitucionais de Irã e Brasil, de modo a compreender os resultados de ambos os processos históricos no âmbito da formalidade do Estado e, em suma, compreender semelhanças e diferenças da teocracia iraniana e da democracia brasileira. A pesquisa também comporta a análise comparada tanto dos processos históricos quanto das constituições analisadas. Com base nestas análises, é possível esboçar reflexões no sentido de que, ainda que uma narrativa orientalista sustente uma suposta diferença essencial entre as duas sociedades, o que se evidencia é que os processos que conformam a relação entre Religião e Estado são bastante dinâmicos e complexos, passíveis aos elementos contingenciais da história. O que define a laicidade brasileira e a teocracia iraniana é a relação entre diferentes elementos, muitos deles semelhantes entre si. | por |
dc.contributor.advisor1 | Maia, Eduardo Lopes Cabral | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0804715270259123 | por |
dc.contributor.referee1 | Dornelles Júnior, Arthur Coelho | |
dc.contributor.referee2 | Dullo, Carlos Eduardo Valente | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/8982882410316480 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Sociologia | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |