dc.contributor.advisor | Félix, Carlos José Antônio Kümmel | |
dc.creator | Mellos, Helena Stragliotto | |
dc.date.accessioned | 2022-01-06T11:54:31Z | |
dc.date.available | 2022-01-06T11:54:31Z | |
dc.date.issued | 2019-12-12 | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/23464 | |
dc.description.abstract | This paper presents a study of Acampamento Street’s walkability rate, located downtown Santa Maria, Rio Grande do Sul. Through this work, it is sought to bring benefits to urban mobility in the city and to pedestrians. The diagnosis was carried out through the application of Walkability Rate 2.0 – Tool (iCam 2.0), developed by the Institute for Transportation and Development Policy of Brazil. iCam 2.0 has fifteen indicators – width; paving; blocks dimension; distance on foot to transportation; physically permeable facades; visually active facades; daytime use and nocturnal use; mixed uses; street typology; crossings; lighting; daytime and nocturnal stream of pedestrians; the shade and shelter; noise pollution; and sanitation and cleanness – gathered in six categories – sidewalk, mobility, attraction, road
security, public security and environment. In order to make the field inventory, the thoroughfare was fragmented in fifteen sidewalk segments. The data were processed and it was given scores to the sidewalk segments, to the indicators, to the categories and, finally, to iCam 2.0. In a scale of 0 to 3, less than 1 score means insufficient, a score between 1 and 2 means sufficient, a score between 2 e 3 means good, and the highest score means great. At the end of the experiment, it was found a general score of 1.32, that is, sufficient. The obtained results show the current street situation offers risks to pedestrians who walk around the place and it was concluded that there is a necessity of foremost short-term intervention in Acampamento Street. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | iCam 2.0 | eng |
dc.subject | Rua do Acampamento | por |
dc.subject | Índice de caminhabilidade | por |
dc.subject | Acampamento Street | eng |
dc.subject | Walkability rate | eng |
dc.title | Análise do índice de caminhabilidade da Rua do Acampamento, bairro Centro, Santa Maria-RS | por |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.graduation | Engenharia Civil | por |
dc.description.resumo | Este trabalho apresenta um estudo do índice de caminhabilidade da Rua do Acampamento, no
centro de Santa Maria, Rio Grande do Sul. Por meio deste, procura-se trazer benefícios à
mobilidade urbana no município e aos pedestres. O diagnóstico foi realizado através da
aplicação do Índice de Caminhabilidade 2.0 – Ferramenta (iCam 2.0), desenvolvido pelo
Instituto de Políticas de Transporte e Desenvolvimento. O iCam 2.0 possui 15 indicadores –
largura; pavimentação; dimensão das quadras; distância a pé ao transporte; fachadas
fisicamente permeáveis; fachadas visualmente ativas; uso público diurno e noturno; usos
mistos; tipologia da rua; travessias; iluminação; fluxo de pedestres diurno e noturno; sombra e
abrigo; poluição sonora; e coleta de lixo e limpeza – reunidos em 6 categorias – calçada,
mobilidade, atração, segurança viária, segurança pública e ambiente. Para a realização dos
levantamentos de campo, a via foi fragmentada em quinze segmentos de calçada. Os dados
foram processados e atribuiu-se pontuação aos segmentos de calçada, aos indicadores, às
categorias e, por fim, ao iCam 2.0. Em uma escala de 0 a 3, uma nota menor que 1 significa
insuficiente, uma nota entre 1 e 2 significa suficiente, uma nota entre 2 e 3 significa bom, e a
nota máxima significa ótimo. Ao fim do experimento, achou-se uma pontuação geral de 1,32,
isto é, suficiente. Os resultados obtidos demonstraram que a atual situação da rua oferece riscos
aos pedestres que circulam no local e concluiu-se a necessidade de intervenção prioritária, a
curto prazo, na Rua do Acampamento. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Tecnologia | por |