dc.creator | Budel, Marli Rosa | |
dc.date.accessioned | 2022-03-24T14:29:13Z | |
dc.date.available | 2022-03-24T14:29:13Z | |
dc.date.issued | 2009-03-02 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/23899 | |
dc.description.abstract | The present work makes a theoretical approach relating different areas of the knowledge as the Geography, Cartography and Psychology. The students'
indifference about Geography discipline is noticed in the last years of the Fundamental Teaching, where the same has wide dimension out of the classroom and it is present in the students' day by day. With that intention the student’s teacher has a fundamental paper in the process of construction of the knowledge. He is the mediator between the student and the contents, promoting the interaction of the same ones. The best form of diagnosing the root of the problem took us to the contact with students educators of Santa Maria's Federal University that study the 8th
semester and they were accomplishing their apprenticeships close to the students of the years begin of the Fundamental Teaching. The several works of professionals'
researches that study subjects related to the cartographic literacy importance, considered as basic notions for the geographical learning. The research data were
obtained through the application of questionnaires. With that, we obtain a lot of
information that allowed a quantitative analysis of the results through tables. Those data were systematized with the concern of the students’ educators' reality knowing
in formation. The necessary basic prerequisites development for the map understanding elements were noticed with certain deficiency by part of the futures
professional starting from the analysis. Through the activities evaluation was noticed
that in spite of the educators to have a small notion ABOUT THE cartographic literacy observed in the program of one of the disciplines of the course, they still have
a lot of difficulties in relating with the practice the one that are submitted. It was noticed that the presented gaps happen during the formation process and it feels in
function maybe for the lack of a discipline that develops the practice relating the theory. Therefore, the indifference verified among the students of the final years
happens due the notions about cartographic literacy was not overcome in the initial years. The work is divided in four way that in the first is the introduction, the second
treat of the respectively in the theoretical fundamentation (The Geographical space and the Cartography; Map Elements; the child’s built space motion and his
development); the methodology ( the research type and the Pedagogy course; material and method); the analysis of result and the final considerations. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Alfabetização cartográfica | por |
dc.subject | Anos iniciais | por |
dc.subject | Pedagogia | por |
dc.subject | Cartographic literacy | eng |
dc.subject | Initial years | eng |
dc.subject | Pedagogy | eng |
dc.title | Pedagogos e a construção do conhecimento sobre alfabetização cartográfica nos anos iniciais do ensino fundamental | por |
dc.title.alternative | Educators and the knowledge construction’s about cartographic literacy in the beging years of the fundamental teaching | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho faz uma abordagem teórica relacionando diferentes áreas
do conhecimento como a Geografia, Cartografia e Psicologia. Percebe-se nos anos
finais do Ensino Fundamental o desinteresse dos alunos com relação à disciplina de
Geografia, onde a mesma tem ampla dimensão fora da sala de aula e está presente
no dia-a-dia dos alunos. Com esse intuito o professor tem papel fundamental no
processo de construção do conhecimento por parte do aluno. Ele é o mediador entre
o aluno e os conteúdos, promovendo a interação dos mesmos. Buscando-se pela
melhor forma de diagnosticar a raiz do problema o que nos levou ao contato com
estudantes pedagogos da Universidade Federal de Santa Maria que cursam o 8º
semestre e estavam realizando seus estágios junto às escolas dos anos iniciais do
Ensino Fundamental. Partiu-se de questionamentos que nos levaram aos vários
trabalhos de pesquisas de profissionais que estudam questões relacionadas à
importância da alfabetização cartográfica, considerada como noções básicas para o
aprendizado geográfico. Os dados de pesquisa foram obtidos através da aplicação
de questionários. Com isso, obtiveram-se muitas informações que permitiram uma
análise quantitativa dos resultados através de tabelas. Esses dados foram
sistematizados com a preocupação de conhecer a realidade dos estudantes
pedagogos em formação. A partir da análise percebeu-se certa deficiência por parte
dos futuros profissionais com relação ao desenvolvimento dos pré-requisitos básicos
necessários para a compreensão dos elementos do mapa. Através da avaliação das
atividades percebeu-se que apesar dos pedagogos terem uma pequena noção sobre
alfabetização cartográfica observada no programa de uma das disciplinas do curso,
ainda encontram muitas dificuldades em relacionarem-se com a prática a que estão
submetidos. Percebeu-se que as lacunas apresentadas ocorrem durante o processo
de formação e se dá em função pela falta de uma disciplina que desenvolva a
prática relacionada à teoria. Por isso, o desinteresse verificado entre os alunos dos
anos finais ocorre devido às noções sobre alfabetização cartográfica não terem sido
superadas nos anos iniciais. O trabalho está dividido em quatro capítulos, sendo que
no primeiro é a introdução, o segundo trata respectivamente da fundamentação
teórica (O espaço Geográfico e a Cartografia; Elementos do Mapa; A noção de
espaço construída pela criança e seu desenvolvimento); a metodologia (o tipo de
pesquisa e o curso de Pedagogia e material e método); a análise dos resultados e
as considerações finais. | por |
dc.contributor.advisor1 | Pereira Filho, Waterloo | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0357112879415627 | por |
dc.contributor.referee1 | Mello Filho, José Américo de | |
dc.contributor.referee2 | Felix, Glades Tereza | |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Geociências | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Geomática | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::GEOCIENCIAS | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Rurais | por |