dc.creator | Machado, Patrícia Fabiane Nanthal | |
dc.date.accessioned | 2022-07-13T15:38:57Z | |
dc.date.available | 2022-07-13T15:38:57Z | |
dc.date.issued | 2022-03-23 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/25324 | |
dc.description.abstract | The present Master’s dissertation in Cultural Heritage, in the concentration area
History and Cultural Heritage, in the research line of Archival Documentary Heritage,
is directly related with intangible cultural heritage, as it investigates the relations of
belonging and identity, defined in this study as “being bilaquian”, among former teacher
and former students of the State Institute of Education Olavo Bilac. Bilac, as the
Institute is known, over its 120 years of existence, has established itself as one of the
most significant educational agents in the city. Its influence has been of fundamental
importance to the history of Santa Maria, since it helped in the mobilization of groups
and social strata, highlighted the performance of subjects in a context of social
diversity, as well as promoting cultural meetings, with its potential to re-signify values
and representations. The study approaches the theme about “being bilaquian” as a
cultural heritage and how its social and political relations constitute a collective memory
in the education scenario in Santa Maria. This study, in methodological terms, has the
characteristic of being a research of qualitative approach, as it is related to the analysis
of the archive of written documents, besides counting on photos and objects belonging
to the Historical Collections of the State Institute of Education Olavo Bilac, kindly
provided as a source for this research. In addition, a virtual questionnaire was
conducted with the former Bilaquians who, by answering the request, could identify
themselves, in different contexts, as subjects who conceive what it is to “be bilaquian”.
In the meantime, we selected the answers that converged with the objective of this
work and that, in a certain way, reflected the different experiences that, as a whole,
would indicate a sample of what would answer “being a Bilaquian”, in its multiple facets.
At the same time, we tried, through the suggested methodology, to give an identity
character that would be relevant both to the dissertation and to the academy. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Instituto Estadual de Educação Olavo Bilac | por |
dc.subject | Ser bilaquiano | por |
dc.subject | Patrimônio cultural | por |
dc.subject | Patrimônio documental arquivístico | por |
dc.subject | Archival documentary heritage | eng |
dc.subject | Being bilaquian | eng |
dc.subject | Cultural heritage | eng |
dc.subject | State Institute of Education Olavo Bilac | eng |
dc.title | Ser bilaquiano: um patrimônio cultural da memória coletiva na educação em Santa Maria – um estudo documental do Instituto Estadual de Educação Olavo Bilac | por |
dc.title.alternative | ‘Ser bilaquiano’: a cultural heritage of collective memory in the education in Santa Maria – a documental study of the State Institute of Education Olavo Bilac | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A presente dissertação de mestrado em Patrimônio Cultural, na área de concentração
História e Patrimônio Cultural, na linha de pesquisa Patrimônio Documental
Arquivístico, possui uma relação direta com o patrimônio cultural imaterial, na medida
em que investiga as relações de pertencimento e identidade, definidas neste estudo
como “ser bilaquiano”, entre ex-professores e ex-alunos do Instituto Estadual de
Educação Olavo Bilac. O Bilac, como é conhecido o Instituto, ao longo de seus 120
anos de existência, firmou-se como um dos agentes educacionais mais significativos
da cidade, cuja influência foi de fundamental importância para a história de Santa
Maria, uma vez que ajudou na mobilização de grupos e estratos sociais, evidenciou a
atuação dos sujeitos em um contexto de diversidade social, bem como promoveu
encontros culturais, com seu potencial de ressignificação de valores e representações.
O estudo aborda a temática sobre o “ser bilaquiano” como um patrimônio cultural e de
que forma suas relações sociais e políticas constituem uma memória coletiva na
educação em Santa Maria. Este estudo, em termos metodológicos, possui como
característica ser uma pesquisa de abordagem qualitativa, pois se relaciona com a
análise do arquivo de documentos escritos, além de contar com fotos e objetos
pertencentes ao Acervo Histórico do Instituto Estadual de Educação Olavo Bilac,
gentilmente cedido como fonte para esta pesquisa. Também, foi realizado um
questionário virtual junto aos ex-bilaquianos que, ao responderem o solicitado,
puderam se identificar, em diferentes contextos, como os sujeitos que concebem o
que é “ser bilaquiano”. Neste ínterim, foram selecionadas as respostas que
convergiram com o objetivo deste trabalho e que, de certo modo, refletissem as
diferentes experiências que, na sua totalidade, indicassem uma amostragem do que
viesse a responder o “ser bilaquiano”, em suas múltiplas facetas. Ao mesmo tempo,
buscou-se, através da metodologia sugerida, dar um caráter identitário que fosse
relevante tanto para a dissertação como para a academia. | por |
dc.contributor.advisor1 | Konrad, Glaucia Vieira Ramos | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1194002753412760 | por |
dc.contributor.referee1 | Bernardes, Márcio de Souza | |
dc.contributor.referee2 | Costa, Heloisa Helena Fernandes Gonçalves da | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/8559406241734983 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | História | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Patrimônio Cultural | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |