dc.creator | Rodrigues, Jairo Manzoni | |
dc.date.accessioned | 2022-11-11T19:42:17Z | |
dc.date.available | 2022-11-11T19:42:17Z | |
dc.date.issued | 2022-10-03 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26851 | |
dc.description.abstract | The work entitled “Training Teachers of Vocational and Technological Education: the
Inclusion of People with Disabilities” is part of the line of research Teacher Training
for Vocational and Technological Education. The research was developed from the
question of “How can a course in the SPOC modality (Small Open Online Course)
contribute to the training of teachers of Vocational and Technological Education in the
inclusion of PwD?”. The project's general objective was to evaluate the potential and
challenges of teacher training for inclusive practice in Vocational and Technological
Education through an online course in the SPOC modality. The methodological
resources used for this research are based on the Design Based Research (DBR),
which proposes to identify knowledge and teacher training needs for the inclusion of
People with Disabilities (PwD) in vocational technical courses. The data were
analyzed based on Bardin's Content Analysis and also took place from the
implementation of a training course aimed at teacher training for the inclusion of
students with disabilities in the PTE spaces. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação profissional | por |
dc.subject | Educação inclusiva | por |
dc.subject | Saberes e necessidades docentes | por |
dc.subject | Vocational education | eng |
dc.subject | Inclusive education | eng |
dc.subject | Teacher knowledge and needs | eng |
dc.title | Formação de professores da educação profissional e tecnológica: a inclusão de pessoas com deficiência | por |
dc.title.alternative | Professional and technological educational teacher training: the inclusion of people with disabilities | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | O trabalho intitulado “Formação de Professores da Educação Profissional e
Tecnológica: A inclusão de Pessoas com Deficiência” insere-se na linha de
pesquisa Formação Docente para Educação Profissional e Tecnológica. A
pesquisa desenvolveu-se a partir da indagação de “Como um curso na
modalidade SPOC (Small Open Online Course) pode contribuir para a formação
de professores da Educação Profissional e Tecnológica na inclusão de PcD?”. O
projeto teve como objetivo geral avaliar as potencialidades e desafios da
formação de professores para a prática inclusiva na Educação Profissional e
Tecnológica por meio de um curso online na modalidade SPOC. Os recursos
metodológicos utilizados para esta pesquisa baseiam-se na Design Based
Research (DBR), a qual se propõe identificar saber e necessidades formativas
docentes para inclusão de Pessoas com Deficiência (PcD) em cursos técnicos
profissionalizantes. Os dados foram analisados com base na Análise de
Conteúdo de Bardin e também a partir da implementação de um curso formativo
voltado à formação docente para inclusão dos alunos com deficiência nos
espaços da EPT. | por |
dc.contributor.advisor1 | Barin, Cláudia Smaniotto | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0832298305352059 | por |
dc.contributor.referee1 | Castro, Sabrina Fernandes de | |
dc.contributor.referee2 | Brancher, Vantoir Roberto | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/0572600165343114 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Colégio Técnico Industrial de Santa Maria | por |