dc.contributor.advisor | Werle, Kelly | |
dc.creator | Santos, Grazielle Márcia dos | |
dc.date.accessioned | 2022-11-16T18:40:20Z | |
dc.date.available | 2022-11-16T18:40:20Z | |
dc.date.issued | 2020-12-11 | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26903 | |
dc.description.abstract | This Conclusion Work for the Pedagogy Course addresses the theme of multi-age
classes, which are composed of children of heterogeneous age group. The main
objective was to research pedagogical management in the context of multi-age classes
in Early Childhood Education. The theoretical framework that guided the proposal was
Flick (2008); Fernandes (2015); Guimarães (2005); Lopes (2005); Nóvoa (1997);
Pereira (2018); Prado (2007-2012-2016); Rosário (2014); Tardif (2007); Vygotsky
(1987); Werle and Ahmad (2011). The methodology that supported this research was
the qualitative approach, with a field research at the Child Education Unit Ipê Amarelo.
For the investigation of this scenario, the methodological instrument of the
questionnaire by e-mail was used, which was answered by the sampling of the subjects
of the school and the analysis of the data was through the methodological triangulation.
The methodological triangulation provided the construction of three categories of the
research results: challenges of teacher training aimed at their pedagogical practice, in
this axis the importance of professional training and teaching knowledge in
pedagogical management is perceived; the specificities of each child in the
construction of the multiethnic perspective / space, in this pillar the protagonism of the
child stands out in the shared management of the classes; and the moments of sharing
experiences, in this category the relevance of professional interactions is understood
for the excellence of the management of multiethnic groups. Finally, it is clear that the
pedagogical management carried out by the unit and by the teacher in a regime shared
with the children, contributes to the integral development of the children. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação Infantil | por |
dc.subject | Gestão Pedagógica | por |
dc.subject | Agrupamento Multietário | por |
dc.title | A gestão pedagógica em turmas multi-idades na educação infantil | por |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil. | por |
dc.degree.graduation | Curso de Pedagogia Licenciatura Plena Diurno | por |
dc.description.resumo | Este Trabalho de Conclusão do Curso de Pedagogia aborda a temática das turmas
multi-idades, as quais são compostas por crianças de faixa etária heterogênea. O
objetivo central foi pesquisar a gestão pedagógica no contexto das turmas multi idades na Educação Infantil. O referencial teórico que norteou a proposta foi Flick
(2008); Fernandes (2015); Guimarães (2005); Lopes (2005); Nóvoa (1997); Pereira
(2018); Prado (2007-2012-2016); Rosário (2014); Tardif (2007); Vygotsky (1987);
Werle e Ahmad (2011). A metodologia que subsidiou essa pesquisa foi a abordagem
qualitativa, com uma pesquisa de campo na Unidade de Educação Infantil Ipê
Amarelo. Para a investigação desse cenário foi utilizado como instrumento
metodológico o questionário por e-mail, o qual foi respondido pela amostragem dos
sujeitos da escola e a análise dos dados foi por meio da triangulação metodológica. A
triangulação metodológica proporcionou a construção de três categorias dos
resultados da pesquisa: desafios da formação do professor voltados a sua prática
pedagógica, nesse eixo percebe-se a importância da formação profissional e dos
saberes docentes na gestão pedagógica; as especificidades de cada criança na
construção da perspectiva/espaço multietário, nesse pilar o protagonismo da criança
destaca-se na gestão compartilhada das turmas; e os momentos de partilha das
experiências, nessa categoria compreende-se a relevância das interações
profissionais para a excelência da gestão das turmas multietárias. Por fim, percebe se que a gestão pedagógica realizada pela unidade e pela docente em regime
compartilhado com as crianças, contribui para o desenvolvimento integral das
crianças. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |