dc.contributor.advisor | Gama, Maria Eliza Rosa | |
dc.creator | Bueno, Eliane Couto | |
dc.date.accessioned | 2022-11-21T13:54:12Z | |
dc.date.available | 2022-11-21T13:54:12Z | |
dc.date.issued | 2018-12-19 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27015 | |
dc.description.abstract | The Socio-Educational Assistance Centers (CASE) are aimed at accommodating underage
adolescents who have committed an infraction before society, in which way these adolescents are
collected for a certain time, being in a private jail space, this space is known as the Socio-educational
assistance, its duties provided by laws is to offer pedagogical proposals aimed at the resocialization of
the adolescent as well as a pedagogical environment that differentiates it from prison space, giving
adolescents the conditions to continue their studies. Therefore, the general objective of this research
is to understand the educational spaces for the care of adolescents who committed acts of inflation.
Thus, I have tried to organize a set of three research questions, namely: In what ways do productions
in the area characterize socio-educational spaces as schools for people in deprivation of liberty?
What's the look on these teens? What approximations can be established between the signals of the
theoretical field and the pedagogical practices carried out in schools contexts for people in deprivation
of liberty. In this text we address the results constructed in response to the questions. For this I carried
out a qualitative bibliographical research, in academic-scientific articles identified in the banks of
Scielo, Google academic and annals of the National Association of Graduate and Research in
Education (ANPED). In the search, 20 articles were identified, being only 8 pertinent to the research
questions. The analysis allows us to affirm that research focused on understanding the role of schools
in these contexts, conceptions that guide educational practices, how opportunities for students are
guaranteed, the challenges of inclusion, avoidance and abandonment in these schools, the education
attributed by students in deprivation of liberty, contributions of school experience in the re-socialization
of students, the process of construction of the Political-Pedagogical Project, practices of principals,
and characterize the school trajectory of students before deprivation. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Criança e adolescentes | por |
dc.subject | Atendimento Socioeducativo | por |
dc.title | O atendimento escolar dos adolescentes em espaço socioeducativo: uma revisão bibliográfica | por |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil. | por |
dc.degree.graduation | Curso de Pedagogia Licenciatura Plena Diurno | por |
dc.description.resumo | Os Centros de Atendimento Socioeducativo (CASE), visam acolher adolescentes menores de
idade que cometeram algum ato infracional perante a sociedade, desta forma esses adolescentes são
recolhidos por um determinado tempo, sendo em um espaço de cárcere privado, este espaço é
conhecido como Centro de Atendimento socioeducativo, seus deveres previstos por leis é de ofertar
propostas pedagógicas que visem a ressocialização do adolescente bem como um ambiente
pedagógico que o diferencia de espaço prisional, dando aos adolescentes condições de continuar os
estudos. Diante disso, o objetivo geral desta pesquisa é compreender os espaços educativos de
atendimento de adolescentes que cometeram atos inflacionários. Assim, busquei organizar um
conjunto de três questões de pesquisa, são elas: De que formas as produções da área caracterizam
os espaços socioeducativos como escolas para pessoas em privação de liberdade? Qual o olhar
sobre estes adolescentes? Que aproximações podem ser estabelecidas entre as sinalizações do
campo teórico com as práticas pedagógicas realizadas em contextos de escolas para pessoas em
privação de liberdade. Neste texto abordamos os resultados construídos em resposta às questões.
Para isso realizei uma pesquisa qualitativa bibliográfica, em artigos acadêmico-científicos
identificados nos bancos do Scielo, Google acadêmico e anais da Associação Nacional de Pós Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED). Na busca identificou-se 20 artigos, sendo apenas 8
pertinentes às questões da pesquisa. A análise nos permite afirmar que as pesquisas centraram-se
no entendimento do papel das escolas nestes contextos, as concepções que orientam as práticas
educacionais, como as oportunidades aos alunos são garantidas, os desafios da inclusão, evasão e
abandono nessas escolas, os sentidos à educação atribuídos pelos alunos em privação de liberdade,
contribuições da experiência escolar na ressocialização dos alunos, o processo de construção do
Projeto Político-Pedagógico, práticas de diretores, e caracterizar a trajetória escolar dos alunos antes
da privação | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |